Wystawiany:
1887, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
1893, Światowa Wystawa Kolumbijska w Chicago
Opisany i wzmiankowany:
- Kazimierz Molendziński, Wojciech Gerson 1831-1901, Warszawa 1939, str. 68
- Materiały dotyczące życia i twórczości Wojciecha Gersona, oprac. A.Vetulani, A.Ryszkiewicz [w:] Źródła do dziejów sztuki polskiej, t.II Wrocław 1951, str. 35
- Sprawozdania Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, 1887, str.14
- Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 [w:] Źródła do dziejów sztuki polskiej t. XIV, Wydawnictwo Ossolineum 1969 str. 93
- Wojciech Gerson 1831-1901. Katalog wystawy monograficznej. Muzeum Narodowe w Warszawie, kat. pod red. Janiny Zielińskiej, Warszawa 1978, poz. 103, str.87
- Anna M. Drexlerowa, Andrzej K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005, str.153
Oferowany obraz pokazuje jak znakomicie Wojciech Gerson połączył swe zamiłowanie do przedstawienia krajobrazu górskiego z przedstawieniem górali wpisanych nierozerwalnie w ten kontekst pejzażowy. Namalowany został w okresie, kiedy Gerson powrócił w Tatry i tam znajdował inspiracje dla swojej twórczości. Kazimierz Molendziński - autor monografii Gersona tak napisał o powstałych wówczas obrazach: "Krajobrazy jego z tego okresu należą do najlepszych dzieł naszego malarstwa ubiegłego stulecia. Zmuszają też do stwierdzenia nieuznawanego jeszcze faktu, iż dwóch tylko malarzy pojęło w pełni tajemnicę piękna Tatr, a byli to Gerson i Wyczółkowski" (K. Molendziński, Wojciech Gerson, Warszawa 1939, str.24)
Obraz posiada ekspertyzę Katarzyny Łomnickiej.
olej, płótno;
95 x 68 cm
sygn. p.d. Wojciech/ Gerson/ 1887
Na odwrocie pieczątka wiedeńskiego składu artykułów malarskich: W.KOLLER & Co/ NACHFOLGER/ IN WIEN oraz wykruszone fragmenty starej nalepki wystawowej z informacjami dotyczącymi firmy spedycyjnej.
Wystawiany:
1887, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie
1893, Światowa Wystawa Kolumbijska w Chicago
Opisany i wzmiankowany:
- Kazimierz Molendziński, Wojciech Gerson 1831-1901, Warszawa 1939, str. 68
- Materiały dotyczące życia i twórczości Wojciecha Gersona, oprac. A.Vetulani, A.Ryszkiewicz [w:] Źródła do dziejów sztuki polskiej, t.II Wrocław 1951, str. 35
- Sprawozdania Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, 1887, str.14
- Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 [w:] Źródła do dziejów sztuki polskiej t. XIV, Wydawnictwo Ossolineum 1969 str. 93
- Wojciech Gerson 1831-1901. Katalog wystawy monograficznej. Muzeum Narodowe w Warszawie, kat. pod red. Janiny Zielińskiej, Warszawa 1978, poz. 103, str.87
- Anna M. Drexlerowa, Andrzej K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005, str.153
Oferowany obraz pokazuje jak znakomicie Wojciech Gerson połączył swe zamiłowanie do przedstawienia krajobrazu górskiego z przedstawieniem górali wpisanych nierozerwalnie w ten kontekst pejzażowy. Namalowany został w okresie, kiedy Gerson powrócił w Tatry i tam znajdował inspiracje dla swojej twórczości. Kazimierz Molendziński - autor monografii Gersona tak napisał o powstałych wówczas obrazach: "Krajobrazy jego z tego okresu należą do najlepszych dzieł naszego malarstwa ubiegłego stulecia. Zmuszają też do stwierdzenia nieuznawanego jeszcze faktu, iż dwóch tylko malarzy pojęło w pełni tajemnicę piękna Tatr, a byli to Gerson i Wyczółkowski" (K. Molendziński, Wojciech Gerson, Warszawa 1939, str.24)
Obraz posiada ekspertyzę Katarzyny Łomnickiej.