Bibl.: "Jacek Malczewski, Katalog T.P.S.P. w Krakowie VII - IX. 1939", Kraków 1939, poz. 188; ”Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Narodowe w Poznaniu XI. 1968 - II. 1969; Poznań 1968, poz. kat. 263, il. 288-290; A. Ławniczakowa, "Jacek Malczewski", Warszawa 1976, s. 101, il. 70 (tu pt. "Widzenie Ezechiela").
Przejmujący w wyrazie, pełen symbolicznych treści obraz Malczewskiego bez wątpienia należy do grupy "wielkich autoportretów", którym artysta nadał przemyślaną formę, bogatą wielowątkową treść, pierwotnie rozbudowaną o dwa boczne skrzydła przedstawiające młodą kobietę z kosą - personifikację śmierci ukazaną na tle polnego pejzażu (część lewa) i wiejskiego, szlacheckiego domostwa (z prawej). Tę skomplikowaną wymowę dzieła Malczewskiego przez lata próbują na coraz inny sposób odczytywać znawcy sztuki artysty, krytycy literatury, miłośnicy jego twórczości. Jedno jest pewne obraz stanowi malarskie memento, odznacza się wzniosłością oraz transcendentnym przesłaniem o biblijnych korzeniach.

223
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

PRZEPOWIEDNIA EZECHIELA

olej, tektura, 70 x 101 cm;
sygn. p.d.: J. Malczewski / 1917
Na odwrocie nalepki z wystaw: Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu 1968.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Bibl.: "Jacek Malczewski, Katalog T.P.S.P. w Krakowie VII - IX. 1939", Kraków 1939, poz. 188; ”Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Narodowe w Poznaniu XI. 1968 - II. 1969; Poznań 1968, poz. kat. 263, il. 288-290; A. Ławniczakowa, "Jacek Malczewski", Warszawa 1976, s. 101, il. 70 (tu pt. "Widzenie Ezechiela").
Przejmujący w wyrazie, pełen symbolicznych treści obraz Malczewskiego bez wątpienia należy do grupy "wielkich autoportretów", którym artysta nadał przemyślaną formę, bogatą wielowątkową treść, pierwotnie rozbudowaną o dwa boczne skrzydła przedstawiające młodą kobietę z kosą - personifikację śmierci ukazaną na tle polnego pejzażu (część lewa) i wiejskiego, szlacheckiego domostwa (z prawej). Tę skomplikowaną wymowę dzieła Malczewskiego przez lata próbują na coraz inny sposób odczytywać znawcy sztuki artysty, krytycy literatury, miłośnicy jego twórczości. Jedno jest pewne obraz stanowi malarskie memento, odznacza się wzniosłością oraz transcendentnym przesłaniem o biblijnych korzeniach.