Stanisław Żukowski, rosyjski akademik, uczeń Isaaka Lewitana, obok Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego, jest najsłynniejszym polskim przedstawicielem rosyjskiej szkoły malarstwa. Jego dzieła znajdują się w zbiorach muzealnych Moskwy, Petersburga i Mińska. Po studiach w Moskiewskiej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury pozostał w Rosji i od 1896 r. uczestniczył w wystawach Towarzystwa Pieriedwiżników. Po powrocie do Polski zamieszkał w 1923 r. w Warszawie, gdzie zyskał sobie sporą popularność. Malował wnętrza i portrety, nade wszystko jednak był znakomitym pejzażystą.
Sygnowany alfabetem łacińskim obraz datować można na lata 30. XX w. (podczas pobytu w Rosji Żukowski podpisywał swoje prace cyrylicą). W tym czasie powstał cykl pejzaży z Puszczy Świsłockiej (np. obraz wystawiony na aukcji Agra-Art, 13 grudnia 2020, poz. kat. 40), które prezentował, m.in. w Zachęcie. Domniemywać można, że i oferowane dzieło przedstawia pejzaż z historycznego lasu, który od roku 1832 stanowi część Puszczy Białowieskiej. Jest ono znakomitym przykładem tego, jak w twórczy sposób artysta rozwijał rosyjską koncepcję pejzażu, będącą jednym z najważniejszych zjawisk w sztuce nowoczesnej.

33
Stanisław ŻUKOWSKI (1911-1983)

PRZEDWIOŚNIE, ok. 1930

olej, płótno, 66 x 84 cm
sygn. p.d.: S. Żukowski
Na odwrocie na na płótnie (czarną farbą): 83 x 63 | H2;
na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2016 r.;
obok nalepka aukcyjna domu aukcyjnego w Warszawie.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Stanisław Żukowski, rosyjski akademik, uczeń Isaaka Lewitana, obok Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego, jest najsłynniejszym polskim przedstawicielem rosyjskiej szkoły malarstwa. Jego dzieła znajdują się w zbiorach muzealnych Moskwy, Petersburga i Mińska. Po studiach w Moskiewskiej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury pozostał w Rosji i od 1896 r. uczestniczył w wystawach Towarzystwa Pieriedwiżników. Po powrocie do Polski zamieszkał w 1923 r. w Warszawie, gdzie zyskał sobie sporą popularność. Malował wnętrza i portrety, nade wszystko jednak był znakomitym pejzażystą.
Sygnowany alfabetem łacińskim obraz datować można na lata 30. XX w. (podczas pobytu w Rosji Żukowski podpisywał swoje prace cyrylicą). W tym czasie powstał cykl pejzaży z Puszczy Świsłockiej (np. obraz wystawiony na aukcji Agra-Art, 13 grudnia 2020, poz. kat. 40), które prezentował, m.in. w Zachęcie. Domniemywać można, że i oferowane dzieło przedstawia pejzaż z historycznego lasu, który od roku 1832 stanowi część Puszczy Białowieskiej. Jest ono znakomitym przykładem tego, jak w twórczy sposób artysta rozwijał rosyjską koncepcję pejzażu, będącą jednym z najważniejszych zjawisk w sztuce nowoczesnej.