POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Prezentowana w katalogu praca „Przed zbiórką” to rzadki przykład twórczości Wlastimila Hofmana z okresu II wojny światowej. Do 1939 roku malarz wraz z żoną Adą mieszkali w Krakowie. Niestety wybuch wojny zmusił rodzinę Hofmanów do ucieczki z miasta, znaleźli się bowiem na liście gestapo za pomoc uchodźcom czeskim. „Podczas ucieczki z ostrzeliwanego miasta to Ada dźwiga ciężki plecak wypełniony pędzlami i farbami męża, gdyż Wlastimil jest chory. (…) Ich droga wiodła przez Tarnopol, Odessę, Stambuł, Palestynę. (…) W Tel Awiwie Ada załatwia kawałki dykty, na śmietnikach zbiera puszki po konserwach i wycina z nich małe blaszane prostokąty i kwadraty, aby Wlastimil miał na czym malować” (B. Czajkowski, Portret z pamięci, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk 1971, s. 196, 107, 114, 165, 173). Wlastimil i Ada Hofmanowie powrócili do Krakowa dopiero w 1946 roku, lecz Jan Sztaudynger namawiał malarza na wyjazd do Szklarskiej Poręby: „Zobaczycie, jaka piękna jest ta ziemia, odzyskacie tam dom i spokój. Pozbędziecie się zmartwień”. Zgodnie z namowami przyjaciela w Szklarskiej Porębie Hofmanowie zamieszkali w domu przy ulicy Matejki 14. Z czasem do domu przylgnęła nazwa „Wlastimilówka” i dom ten zwany jest tak do dziś. To w nim Hofman powrócił do malowania do dziecięcych portretów i symbolicznych kompozycji, które pomagały mu zaleczyć wojenną traumę.

W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

077
Wlastimil HOFMAN (1881 Karlino - 1970 Szklarska Poręba)

"Przed zbiórką", 1943

olej/płótno, 37 x 41 cm
sygnowany, opisany i datowany p.d.: 'Wlastimil 1943 | Tiberias Hofman'
opisany na odwrociu: 'Przed zbiórką'. Na odwrociu opisane imiona przedstawionych postaci i profesora oraz widnieje dedykacja autorska: 'Na pamiątkę Pani Annie Chodkowskiej | Wlastimil Hofman | 19/IX 1967'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet. Sztuka Dawna

05.11.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Prezentowana w katalogu praca „Przed zbiórką” to rzadki przykład twórczości Wlastimila Hofmana z okresu II wojny światowej. Do 1939 roku malarz wraz z żoną Adą mieszkali w Krakowie. Niestety wybuch wojny zmusił rodzinę Hofmanów do ucieczki z miasta, znaleźli się bowiem na liście gestapo za pomoc uchodźcom czeskim. „Podczas ucieczki z ostrzeliwanego miasta to Ada dźwiga ciężki plecak wypełniony pędzlami i farbami męża, gdyż Wlastimil jest chory. (…) Ich droga wiodła przez Tarnopol, Odessę, Stambuł, Palestynę. (…) W Tel Awiwie Ada załatwia kawałki dykty, na śmietnikach zbiera puszki po konserwach i wycina z nich małe blaszane prostokąty i kwadraty, aby Wlastimil miał na czym malować” (B. Czajkowski, Portret z pamięci, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk 1971, s. 196, 107, 114, 165, 173). Wlastimil i Ada Hofmanowie powrócili do Krakowa dopiero w 1946 roku, lecz Jan Sztaudynger namawiał malarza na wyjazd do Szklarskiej Poręby: „Zobaczycie, jaka piękna jest ta ziemia, odzyskacie tam dom i spokój. Pozbędziecie się zmartwień”. Zgodnie z namowami przyjaciela w Szklarskiej Porębie Hofmanowie zamieszkali w domu przy ulicy Matejki 14. Z czasem do domu przylgnęła nazwa „Wlastimilówka” i dom ten zwany jest tak do dziś. To w nim Hofman powrócił do malowania do dziecięcych portretów i symbolicznych kompozycji, które pomagały mu zaleczyć wojenną traumę.

W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.