Napoleon i jego oficerowie obserwujący pole bitwy pod Somosierrą oraz - na pierwszym planie - polscy szwoleżerowie gwardii to popularny motyw, powtórzony przez Wojciecha Kossaka w kilku obrazach malowanych po jego podróży do Hiszpanii w roku 1899.
Artysta - razem z pejzażystą Michałem Wywiórskim - był wówczas pod Somosierrą, by dokładnie poznać teren „pamiętnego pola bitwy“ i przygotować szkice pejzażu, potrzebne do malowania zamierzonej panoramy ze słynną szarżą polskich szwoleżerów, którzy pod dowództwem pułkownika Jana Kozietulskiego 31 listopada 1808 roku przełamali opór Hiszpanów i otworzyli Napoleonowi drogę do Madrytu.
Porównaj: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, tabl. 70.
olej, płótno
90 x 66 cm
sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1927
Na odwrocie napis autorski na płótnie u dołu: Moja robota | Wojciech Kossak
Napoleon i jego oficerowie obserwujący pole bitwy pod Somosierrą oraz - na pierwszym planie - polscy szwoleżerowie gwardii to popularny motyw, powtórzony przez Wojciecha Kossaka w kilku obrazach malowanych po jego podróży do Hiszpanii w roku 1899.
Artysta - razem z pejzażystą Michałem Wywiórskim - był wówczas pod Somosierrą, by dokładnie poznać teren „pamiętnego pola bitwy“ i przygotować szkice pejzażu, potrzebne do malowania zamierzonej panoramy ze słynną szarżą polskich szwoleżerów, którzy pod dowództwem pułkownika Jana Kozietulskiego 31 listopada 1808 roku przełamali opór Hiszpanów i otworzyli Napoleonowi drogę do Madrytu.
Porównaj: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, tabl. 70.