W 1860 roku Józef Szermentowski, student warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, dzięki uzyskanemu stypendium rządowemu wyjechał do Francji, gdzie – wbrew pierwotnym planom – osiadł na stałe. Tam, pod wpływem kontaktów ze środowiskiem barbizończyków oraz inspiracji malarstwem mistrzów holenderskich, ukształtował się jego dojrzały styl. Początkowa skłonność do idealizacji pejzażu, eksponowania malowniczości motywów i ich romantycznego nastroju ustąpiła miejsca tendencjom realistycznym. Artysta rozwinął niezwykłą wrażliwość w obserwacji natury oraz zdolność do jej pogłębionej interpretacji.

W dojrzałym okresie jego twórczości można wyróżnić dwa główne nurty. Pierwszy obejmuje widoki przyrody inspirowane krajobrazem z okolic Marlotte czy Fontainebleau – leśne zakątki i wilgotne łąki, często z motywem lustra wody. Drugi nurt, bogatszy i bardziej zróżnicowany tematycznie, to pejzaże polskie: widoki rodzinnej Kielecczyzny, brzegi Wisły, motywy z Tatr czy Pienin, a także krajobrazy z charakterystycznymi, krytymi strzechą chatami, wiejskimi kościółkami lub kapliczkami. Podczas szesnastu lat spędzonych we Francji Szermentowski malował polskie krajobrazy z pamięci, posiłkując się również fotografiami. Stąd w wielu jego obrazach powtarzają się te same lub podobne motywy wiejskich kościołów oraz typy postaci. Artysta tworzył także repliki swoich bardziej udanych dzieł. Przykładem takiej praktyki jest oferowany obraz. Bliźniacza kompozycja, w takim samym formacie, datowana na lata 1862-1865, została sprzedana na aukcji Agra-Art w grudniu 1992 roku.

Dzieła Józefa Szermentowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich pejzażystów i prekursorów realizmu w sztuce polskiej, są rzadkością na rynku sztuki. Stąd Przed kościołem niewątpliwie stanowi cenną pozycję dla kolekcjonerów.

11
Józef SZERMENTOWSKI (1833 - 1876)

PRZED KOŚCIOŁEM, 1862

olej, płótno
48,7 x 64 cm
sygn. p.d.: Szermętowski 1862

Zobacz katalog

AGRA-ART

Aukcja Sztuki Dawnej

15.06.2025

19:00

Cena wywoławcza: 60 000 zł
Estymacja: 70 000 - 80 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

W 1860 roku Józef Szermentowski, student warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, dzięki uzyskanemu stypendium rządowemu wyjechał do Francji, gdzie – wbrew pierwotnym planom – osiadł na stałe. Tam, pod wpływem kontaktów ze środowiskiem barbizończyków oraz inspiracji malarstwem mistrzów holenderskich, ukształtował się jego dojrzały styl. Początkowa skłonność do idealizacji pejzażu, eksponowania malowniczości motywów i ich romantycznego nastroju ustąpiła miejsca tendencjom realistycznym. Artysta rozwinął niezwykłą wrażliwość w obserwacji natury oraz zdolność do jej pogłębionej interpretacji.

W dojrzałym okresie jego twórczości można wyróżnić dwa główne nurty. Pierwszy obejmuje widoki przyrody inspirowane krajobrazem z okolic Marlotte czy Fontainebleau – leśne zakątki i wilgotne łąki, często z motywem lustra wody. Drugi nurt, bogatszy i bardziej zróżnicowany tematycznie, to pejzaże polskie: widoki rodzinnej Kielecczyzny, brzegi Wisły, motywy z Tatr czy Pienin, a także krajobrazy z charakterystycznymi, krytymi strzechą chatami, wiejskimi kościółkami lub kapliczkami. Podczas szesnastu lat spędzonych we Francji Szermentowski malował polskie krajobrazy z pamięci, posiłkując się również fotografiami. Stąd w wielu jego obrazach powtarzają się te same lub podobne motywy wiejskich kościołów oraz typy postaci. Artysta tworzył także repliki swoich bardziej udanych dzieł. Przykładem takiej praktyki jest oferowany obraz. Bliźniacza kompozycja, w takim samym formacie, datowana na lata 1862-1865, została sprzedana na aukcji Agra-Art w grudniu 1992 roku.

Dzieła Józefa Szermentowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich pejzażystów i prekursorów realizmu w sztuce polskiej, są rzadkością na rynku sztuki. Stąd Przed kościołem niewątpliwie stanowi cenną pozycję dla kolekcjonerów.