Praca stanowi studium do obrazu Jesienią/Bryczka na wiejskiej drodze (olej, płótno, 90 × 70 cm, wł. prywatna).

Przedstawiona postać była również powielona na późniejszym chronologicznie obrazie Konie odpoczywające na ulicy (po 1883 r., olej, płótno, 37,5 × 43 cm, wł. prywatna).

Alfred Wierusz-Kowalski wielokrotnie sięgał po tematy, dla których tłem mógł uczynić miasteczko pozbawione urody, uporządkowania, czy zasobności. To, co pospolite, nie malownicze, codzienne, przynależne "szarym ludziom", stało się na jego płótnach prawdziwe i szczere. Taka malarska wizja rzeczywistości znalazła uznanie w Monachium. (...) właśnie te sceny, wbrew wezwaniom krytyki polskiej, nieokraszone poezją, trywialne, jak prawdziwe małomiejskie życie i widoki", wzbudzały podziw europejskich odbiorców sztuki, którzy potrafili docenić harmonię kolorystyczną, realizm i autentyzm w oddaniu rzeczywistości.
E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 39-43.

6
Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Przed karczmą, przed 1883

olej, płótno dublowane, 101 × 68 cm
sygn. l. d.: A. Wierusz-Kowalski

Reprodukowany:
E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 44 [poz. kat. 42]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca stanowi studium do obrazu Jesienią/Bryczka na wiejskiej drodze (olej, płótno, 90 × 70 cm, wł. prywatna).

Przedstawiona postać była również powielona na późniejszym chronologicznie obrazie Konie odpoczywające na ulicy (po 1883 r., olej, płótno, 37,5 × 43 cm, wł. prywatna).

Alfred Wierusz-Kowalski wielokrotnie sięgał po tematy, dla których tłem mógł uczynić miasteczko pozbawione urody, uporządkowania, czy zasobności. To, co pospolite, nie malownicze, codzienne, przynależne "szarym ludziom", stało się na jego płótnach prawdziwe i szczere. Taka malarska wizja rzeczywistości znalazła uznanie w Monachium. (...) właśnie te sceny, wbrew wezwaniom krytyki polskiej, nieokraszone poezją, trywialne, jak prawdziwe małomiejskie życie i widoki", wzbudzały podziw europejskich odbiorców sztuki, którzy potrafili docenić harmonię kolorystyczną, realizm i autentyzm w oddaniu rzeczywistości.
E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 39-43.