POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Droga edukacji popularnego warszawskiego malarza – Józefa Ryszkiewicza – wiodła przez Klasę Rysunkową Wojciecha Gersona oraz Akademię petersburską i monachijską, gdzie w latach 1878-82 studiował w pracowni Alexandra Wagnera. „Przed karczmą” powstało w tym właśnie czasie, gdy artysta przebywał również w orbicie przywódcy polskiej kolonii artystycznej w Monachium, Józefa Brandta. Ryszkiewicz z talentem buduje charakterystyczną atmosferę rodzajowej sceny. Dwóch chłopaków, siedzący na kamieniu Żyd i jego towarzysz, znajdują się przed wiejską karczmą. Przed nią widać kosz ogórków będący może własnością bohatera. Żydowski chłopiec zabawia się, zaczepiając konia. Na niezdarnie zapisanym szyldzie widnieje napis: „Spżedasz | WUTKI PIWO PAPIEROSY | I Jensze TRONKI”. Ten, jak się zdaje, nie najpoprawniejszy zapis wskazuje, czego można się spodziewać wewnątrz. I to wnętrze jest swoistym bohaterem tej sceny. Jedna postać zapala papierosa, druga zaś wygląda przez okno w stronę lica obrazu. Czy obraz jest świadectwem wpływu, jaki na Ryszkiewicza wywarło malarstwo powstańcze Maksymiliana Gierymskiego? Czy w spowitych mrokiem mężczyznach można rozpoznać dwóch powstańców, którzy wypatrują Rosjan? Odpowiedź na to pytanie nie jest jasna, jednak przydaje obrazowi nastroju tak bardzo cenionego w środowisku monachijskim.

Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Cypriana Lachnickiego i Wojciecha Gersona (1871). W 1875 roku zdał egzamin do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie przez dwa lata studiował w pracowni malarza-batalisty Bogdana Willewaldego. Następnie, w latach 1878-82, kształcił się u Aleksandra Wagnera w akademii w Monachium, korzystał też ze wskazówek Józefa Brandta. W 1882 roku wrócił do Warszawy, gdzie zamieszkał na stałe. Działał w Komitecie TZSP, wielokrotnie uczestnicząc w wystawach. W 1891 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Berlinie, w 1894 roku srebrny medal na Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie, w 1901 roku brązowy medal na Powszechnej Wystawie w Paryżu. Malował sceny batalistyczne, historyczne i rodzajowe z życia polskiej wsi.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

13
Józef RYSZKIEWICZ (1856 Warszawa - 1925 Warszawa)

Przed karczmą, 1880

olej/płótno, 42,5 x 62 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Józef M Ryszkiewicz 1880 r. 12 Maj'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Droga edukacji popularnego warszawskiego malarza – Józefa Ryszkiewicza – wiodła przez Klasę Rysunkową Wojciecha Gersona oraz Akademię petersburską i monachijską, gdzie w latach 1878-82 studiował w pracowni Alexandra Wagnera. „Przed karczmą” powstało w tym właśnie czasie, gdy artysta przebywał również w orbicie przywódcy polskiej kolonii artystycznej w Monachium, Józefa Brandta. Ryszkiewicz z talentem buduje charakterystyczną atmosferę rodzajowej sceny. Dwóch chłopaków, siedzący na kamieniu Żyd i jego towarzysz, znajdują się przed wiejską karczmą. Przed nią widać kosz ogórków będący może własnością bohatera. Żydowski chłopiec zabawia się, zaczepiając konia. Na niezdarnie zapisanym szyldzie widnieje napis: „Spżedasz | WUTKI PIWO PAPIEROSY | I Jensze TRONKI”. Ten, jak się zdaje, nie najpoprawniejszy zapis wskazuje, czego można się spodziewać wewnątrz. I to wnętrze jest swoistym bohaterem tej sceny. Jedna postać zapala papierosa, druga zaś wygląda przez okno w stronę lica obrazu. Czy obraz jest świadectwem wpływu, jaki na Ryszkiewicza wywarło malarstwo powstańcze Maksymiliana Gierymskiego? Czy w spowitych mrokiem mężczyznach można rozpoznać dwóch powstańców, którzy wypatrują Rosjan? Odpowiedź na to pytanie nie jest jasna, jednak przydaje obrazowi nastroju tak bardzo cenionego w środowisku monachijskim.

Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Cypriana Lachnickiego i Wojciecha Gersona (1871). W 1875 roku zdał egzamin do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie przez dwa lata studiował w pracowni malarza-batalisty Bogdana Willewaldego. Następnie, w latach 1878-82, kształcił się u Aleksandra Wagnera w akademii w Monachium, korzystał też ze wskazówek Józefa Brandta. W 1882 roku wrócił do Warszawy, gdzie zamieszkał na stałe. Działał w Komitecie TZSP, wielokrotnie uczestnicząc w wystawach. W 1891 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Berlinie, w 1894 roku srebrny medal na Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie, w 1901 roku brązowy medal na Powszechnej Wystawie w Paryżu. Malował sceny batalistyczne, historyczne i rodzajowe z życia polskiej wsi.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.