Początek drogi twórczej Bolesława Jarosława Cybisa wyznaczały zainteresowania rzeźbiarskie, do których artysta powrócił - zmieniając stosowane medium - po osiedleniu się w Ameryce. Artysta studia artystyczne rozpoczął w Szkole Sztuk Pięknych w Charkowie, do której uczęszczał do 1918 roku. Należał tam do awangardowego Związku Siedmiu i Grupy 7+3. W okresie 1920-23 przebywał w Stambule, gdzie uciekł przed rewolucją w Rosji. Został członkiem Związku Rosyjskich Malarzy; zarobkowo trudnił się wówczas wykonywaniem dekoracji teatralnych. Następnie wrócił do Warszawy, gdzie kontynuował studia w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Władysława Skoczylasa. Pracował także w zakładzie ceramicznym Andrzej Wojnacki-Kazimierz Czechowski. W 1939 wyjechał do Nowego Jorku, by przygotować pawilon polski na Wystawę Światową. Wybuch wojny spowodował, iż pozostał w Stanach Zjednoczonych.
Ameryka stała się nowym domem Cybisa. To właśnie tutaj powrócił do ceramiki. Wraz z żoną założyli Cybis Studio - pracownię wytwarzającą wyroby ceramiczne w Stainway Mansion w Astorii w stanie Nowy Jork. Po przeniesieniu do Trenton w stanie New Jersey, Bolesław Cybis skupił się wyłącznie na rzeźbie w porcelanie. W ciągu zaledwie dwóch lat, stał się znanym w środowisku liderem sztuki porcelany. Do dnia dzisiejszego funkcjonuje studio założone przez Cybisa i jego żonę. Wyroby, które tam powstają, stały się tradycyjnym podarunkiem od prezydentów USA. Prace takie jak prezentowany Prototyp znajdują się przeto w rozlicznych muzeach, zdobią ambasady, najwyższe państwowe urzędy i ważne kolekcje na całym świecie.

W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.


PODATKI I OPŁATY
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

68
Bolesław CYBIS (1895-1957)

Prototyp

ceramika, 28 x 16 cm
na spodzie nieczytelny napis: 'Side No [nieczytelne]
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
- Dom Aukcyjny DESA Unicum, 2014
- kolekcja instytucjonalna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Początek drogi twórczej Bolesława Jarosława Cybisa wyznaczały zainteresowania rzeźbiarskie, do których artysta powrócił - zmieniając stosowane medium - po osiedleniu się w Ameryce. Artysta studia artystyczne rozpoczął w Szkole Sztuk Pięknych w Charkowie, do której uczęszczał do 1918 roku. Należał tam do awangardowego Związku Siedmiu i Grupy 7+3. W okresie 1920-23 przebywał w Stambule, gdzie uciekł przed rewolucją w Rosji. Został członkiem Związku Rosyjskich Malarzy; zarobkowo trudnił się wówczas wykonywaniem dekoracji teatralnych. Następnie wrócił do Warszawy, gdzie kontynuował studia w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Władysława Skoczylasa. Pracował także w zakładzie ceramicznym Andrzej Wojnacki-Kazimierz Czechowski. W 1939 wyjechał do Nowego Jorku, by przygotować pawilon polski na Wystawę Światową. Wybuch wojny spowodował, iż pozostał w Stanach Zjednoczonych.
Ameryka stała się nowym domem Cybisa. To właśnie tutaj powrócił do ceramiki. Wraz z żoną założyli Cybis Studio - pracownię wytwarzającą wyroby ceramiczne w Stainway Mansion w Astorii w stanie Nowy Jork. Po przeniesieniu do Trenton w stanie New Jersey, Bolesław Cybis skupił się wyłącznie na rzeźbie w porcelanie. W ciągu zaledwie dwóch lat, stał się znanym w środowisku liderem sztuki porcelany. Do dnia dzisiejszego funkcjonuje studio założone przez Cybisa i jego żonę. Wyroby, które tam powstają, stały się tradycyjnym podarunkiem od prezydentów USA. Prace takie jak prezentowany Prototyp znajdują się przeto w rozlicznych muzeach, zdobią ambasady, najwyższe państwowe urzędy i ważne kolekcje na całym świecie.

W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.


PODATKI I OPŁATY
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.