Rysunek przedstawia projekty postaci Czeladnika i Kmiecia do spektaklu „Szewcy” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Tadeusz Kantor był reżyserem i autorem scenografii do przedstawienia „Szewcy” St. I. Witkiewicza, którego premiera odbyła się w dniu 9 maja 1972 roku w Paryżu, w Thèâtre 71 (Malakoff, Mai Culturel). Nie była to realizacja w ramach Teatru Cricot 2, ale spektakl w którym wystąpili głównie aktorzy francuscy z La Compagnie Charbonnier – Kayatt przy współudziale trójki aktorów Cricotu (Maria Stangret-Kantor oraz Lesław i Wacław Janiccy). W sumie pokazano to przestawienie około 20 razy. Kantor myślał o zrealizowaniu „Szewców” w ramach Teatru Cricot 2, ale gdy otrzymał od Kayatta propozycję (gwarantującą pokrycie wszystkich kosztów realizacyjnych, scenograficznych etc.) przygotowania spektaklu z francuskimi aktorami z teatru Kayatta, zdecydował się rozpocząć próby na początku 1972 roku. Nie był jednak zadowolony z efektów pracy z Francuzami. Aktorzy francuscy nie rozumieli specyfiki jego pracy nad spektaklem i jeszcze w czasie gdy trwały próby do „Szewców” w liście do Jonasza Sterna (z dn. 6. IV. 1972) pisał m.in. …po powrocie zabieram się do polskiej wersji „Szewców”. Jednakże nigdy do tego nie doszło. Rysunek datowany jest na rok 1970, a więc na czas, gdy jeszcze nie otrzymał propozycji od Kayatta (poznał go bowiem w 1971 roku przy okazji pokazów „Kurki wodnej” Teatru Cricot 2 w Thèâtre 71) i bardzo dobrze pokazuje charakterystyczną dla Kantora metodykę pracy nad spektaklem. Zanim bowiem nastąpiło rozpoczęcie prób z aktorami, artysta miał już przygotowany (poza nakreśloną pisemnie ideą) cały zestaw rysunków obejmujących projekty postaci, przedmioty – obiekty sceniczne etc. Czasami projekty te ulegały modyfikacji lub w ogóle nie były realizowane, ale w przypadku przedstawionego na rysunku z 1970 roku czeladnika zrośniętego ze swoim szewskim zydlem, kostium został dość wiernie wykonany.

03
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Projekty postaci Czeladnika i Kmiecia do spektaklu „Szewcy” Stanisława Ignacego Witkiewicza, 1970

flamaster, kredka/papier
wymiary: 29 x 24,5 cm (w oprawie: 63 x 54 cm)
sygnowany, datowany i opisany na awersie: czeladnik, kmieć, szewcy, 1970, t kantor.

POCHODZENIE:
Kolekcja Marii Stangret-Kantor

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rysunek przedstawia projekty postaci Czeladnika i Kmiecia do spektaklu „Szewcy” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Tadeusz Kantor był reżyserem i autorem scenografii do przedstawienia „Szewcy” St. I. Witkiewicza, którego premiera odbyła się w dniu 9 maja 1972 roku w Paryżu, w Thèâtre 71 (Malakoff, Mai Culturel). Nie była to realizacja w ramach Teatru Cricot 2, ale spektakl w którym wystąpili głównie aktorzy francuscy z La Compagnie Charbonnier – Kayatt przy współudziale trójki aktorów Cricotu (Maria Stangret-Kantor oraz Lesław i Wacław Janiccy). W sumie pokazano to przestawienie około 20 razy. Kantor myślał o zrealizowaniu „Szewców” w ramach Teatru Cricot 2, ale gdy otrzymał od Kayatta propozycję (gwarantującą pokrycie wszystkich kosztów realizacyjnych, scenograficznych etc.) przygotowania spektaklu z francuskimi aktorami z teatru Kayatta, zdecydował się rozpocząć próby na początku 1972 roku. Nie był jednak zadowolony z efektów pracy z Francuzami. Aktorzy francuscy nie rozumieli specyfiki jego pracy nad spektaklem i jeszcze w czasie gdy trwały próby do „Szewców” w liście do Jonasza Sterna (z dn. 6. IV. 1972) pisał m.in. …po powrocie zabieram się do polskiej wersji „Szewców”. Jednakże nigdy do tego nie doszło. Rysunek datowany jest na rok 1970, a więc na czas, gdy jeszcze nie otrzymał propozycji od Kayatta (poznał go bowiem w 1971 roku przy okazji pokazów „Kurki wodnej” Teatru Cricot 2 w Thèâtre 71) i bardzo dobrze pokazuje charakterystyczną dla Kantora metodykę pracy nad spektaklem. Zanim bowiem nastąpiło rozpoczęcie prób z aktorami, artysta miał już przygotowany (poza nakreśloną pisemnie ideą) cały zestaw rysunków obejmujących projekty postaci, przedmioty – obiekty sceniczne etc. Czasami projekty te ulegały modyfikacji lub w ogóle nie były realizowane, ale w przypadku przedstawionego na rysunku z 1970 roku czeladnika zrośniętego ze swoim szewskim zydlem, kostium został dość wiernie wykonany.