Proweniencja:
- dar artysty
- kolekcja prywatna, Polska
Nowosielski przeprowadził się do Łodzi w roku 1950. W tamtejszym Teatrze Arlekin Zofia Gutkowska, żona artysty, została zatrudniona jako scenografka, a Nowosielski pełnił funkcję kierownika artystycznego Państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek. Współpracował także z miesięcznikiem „Teatr Lalek”, na łamach którego publikował nie tylko teksty teoretyczne, ale i szkice projektów. „Przygody Misia Łazęgi” (bajka Gienadija Matwiejewa) i „Krzesiwo” (na podstawie baśni Andersena w reżyserii Jana Zbigniewa Wroniszewskiego), zaliczają się do teatralnych realizacji artysty. Tworzył scenografie, lalki, plakat, dekoracje, kostiumy - z dużym zaangażowaniem podchodząc do swoich zawodowych obowiązków. Co ciekawe, muzykę do drugiego ze spektakli skomponował Krzysztof Penderecki. W swoim tekście Marcelina Obarska przypomina także, że to właśnie w Łodzi nastąpiło swoiste nawrócenie Nowosielskiego i ponowne żywe zainteresowanie prawosławiem. Artysta powrócił do Krakowa w 1962 roku.
ołówek, papier; 20,8 x 14,5 cm;
sygn. p. d.: J.N.
na odwrocie autorski, odręcznie pisany tekst: Muzeum Lalek / Teatralnych / Przewodnik po muzeum / ułożył / kierownik muzeum . A. J. Fiedołow [?] / Moskwa 1940 / Państwowy Centralny Teatr Lalek / pod kier. Art. Zaw. Art. R.S.F.R.R. s. w. …[?]
Proweniencja:
- dar artysty
- kolekcja prywatna, Polska
Nowosielski przeprowadził się do Łodzi w roku 1950. W tamtejszym Teatrze Arlekin Zofia Gutkowska, żona artysty, została zatrudniona jako scenografka, a Nowosielski pełnił funkcję kierownika artystycznego Państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek. Współpracował także z miesięcznikiem „Teatr Lalek”, na łamach którego publikował nie tylko teksty teoretyczne, ale i szkice projektów. „Przygody Misia Łazęgi” (bajka Gienadija Matwiejewa) i „Krzesiwo” (na podstawie baśni Andersena w reżyserii Jana Zbigniewa Wroniszewskiego), zaliczają się do teatralnych realizacji artysty. Tworzył scenografie, lalki, plakat, dekoracje, kostiumy - z dużym zaangażowaniem podchodząc do swoich zawodowych obowiązków. Co ciekawe, muzykę do drugiego ze spektakli skomponował Krzysztof Penderecki. W swoim tekście Marcelina Obarska przypomina także, że to właśnie w Łodzi nastąpiło swoiste nawrócenie Nowosielskiego i ponowne żywe zainteresowanie prawosławiem. Artysta powrócił do Krakowa w 1962 roku.