W opisywanej pracy ma się wrażenie dużej staranności wykonania, niemal rysowania "od linijki". W gruncie rzeczy taka technika była Nowosielskiemu bliska. W rozmowie ze Zbigniewem Podgórzec opowiadał: "pragnąc się pozbyć pewnej maniery, która była wynikiem bądź to pewnych nawyków rysunkowych, bądź to jakiejś stylizacji, postanowiłem przez jakiś czas wyciągać linie wyłącznie za pomocą linijki. [...]. Nawet jeżeli były to formy obłe, owalne, wijące się, rysowałem je za pomocą linijki i jej obracania w pewnym kierunku tak, aby wyłączyć zupełnie mechanizm nawyków i poddać rysunek analizie czysto intelektualnej. Nazwałem tego rodzaju linię rysunkową `linią ciężką`, czyli taką linią, w której wszystko przechodziło przez kontrolę, przez filtr świadomości, a nawyki wyrobione ręką w ciągu wielu lat zostały całkowicie wyeliminowane". Zastosowanie tej reguły można także dostrzec w opisywanym "Projekcie". Ze względu na czas powstania (prawdopodobnie lata 60-te XX wieku) można go zaliczyć do prac Nowosielskiego powstałych w dobie socrealizmu.

78
Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Projekt z kotem

gwasz, ołówek, papier; 22 x 28,2 cm w św. p-p.;
sygn. p. d.: J.N

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W opisywanej pracy ma się wrażenie dużej staranności wykonania, niemal rysowania "od linijki". W gruncie rzeczy taka technika była Nowosielskiemu bliska. W rozmowie ze Zbigniewem Podgórzec opowiadał: "pragnąc się pozbyć pewnej maniery, która była wynikiem bądź to pewnych nawyków rysunkowych, bądź to jakiejś stylizacji, postanowiłem przez jakiś czas wyciągać linie wyłącznie za pomocą linijki. [...]. Nawet jeżeli były to formy obłe, owalne, wijące się, rysowałem je za pomocą linijki i jej obracania w pewnym kierunku tak, aby wyłączyć zupełnie mechanizm nawyków i poddać rysunek analizie czysto intelektualnej. Nazwałem tego rodzaju linię rysunkową `linią ciężką`, czyli taką linią, w której wszystko przechodziło przez kontrolę, przez filtr świadomości, a nawyki wyrobione ręką w ciągu wielu lat zostały całkowicie wyeliminowane". Zastosowanie tej reguły można także dostrzec w opisywanym "Projekcie". Ze względu na czas powstania (prawdopodobnie lata 60-te XX wieku) można go zaliczyć do prac Nowosielskiego powstałych w dobie socrealizmu.