PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Polska
- Drouot - 75009 Paris (22.03.2018 pozycja 38)


Prezentowany gwasz jest projektem okładki dla francuskiego tygodnika satyrycznego, „L’Assiette au Beurre”. Louis Marcoussis stworzył ją wraz z ilustratorem Zygmuntem Brunnerem. Ilustracja z tytułem „Les nuits de noce” pojawiła się w 562. numerze z dnia 20 stycznia 1912 roku.
Louis Marcoussis, właściwie Ludwik Kazimierz Markus, po krakowskich studiach u Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera wyjechał do Paryża. Tam, poza malarstwem zajmował się również ilustracją dla czasopism takich jak „La Vie parisienne” i „L’Assiette au beurre”. U schyłku pierwszej dekady XX wieku, w wyniku kryzysu artystycznego, artysta zniszczył swój dorobek i na kilka lat porzucił malarstwo. W 1910 roku powrócił w niezwykłym stylu. Za namową pisarza Guillaume’a Apollinaire’a przyjął nazwisko Marcoussis i wspólnie z takimi tuzami malarstwa światowego jak Pablo Picasso, Georges Braque i Juan Gris, stworzył podwaliny sztuki kubistycznej. Z tych olejnych kompozycji zresztą jest najbardziej znany, a jego płótna stanowią niezwykłą rzadkość na polskim rynku aukcyjnym.

010
Louis MARCOUSSIS (1878 Warszawa - 1941 Cusset)

Projekt okładki L'Assiette au Beurre, 1912

akwarela, gwasz, tusz, ołówek, papier naklejony na karton; 30 x 23,5 cm (w świetle passe-partout);
l. d.: par Zyg. Brunner / & markous [w kompozycji]; poniżej adnotacja ołówkiem w języku francuskim.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Polska
- Drouot - 75009 Paris (22.03.2018 pozycja 38)


Prezentowany gwasz jest projektem okładki dla francuskiego tygodnika satyrycznego, „L’Assiette au Beurre”. Louis Marcoussis stworzył ją wraz z ilustratorem Zygmuntem Brunnerem. Ilustracja z tytułem „Les nuits de noce” pojawiła się w 562. numerze z dnia 20 stycznia 1912 roku.
Louis Marcoussis, właściwie Ludwik Kazimierz Markus, po krakowskich studiach u Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera wyjechał do Paryża. Tam, poza malarstwem zajmował się również ilustracją dla czasopism takich jak „La Vie parisienne” i „L’Assiette au beurre”. U schyłku pierwszej dekady XX wieku, w wyniku kryzysu artystycznego, artysta zniszczył swój dorobek i na kilka lat porzucił malarstwo. W 1910 roku powrócił w niezwykłym stylu. Za namową pisarza Guillaume’a Apollinaire’a przyjął nazwisko Marcoussis i wspólnie z takimi tuzami malarstwa światowego jak Pablo Picasso, Georges Braque i Juan Gris, stworzył podwaliny sztuki kubistycznej. Z tych olejnych kompozycji zresztą jest najbardziej znany, a jego płótna stanowią niezwykłą rzadkość na polskim rynku aukcyjnym.