Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Sygnowana i datowana praca na papierze znakomicie oddaje charakterystyczny dla Winiarskiego sposób artystycznego wyrazu. Czarne i białe pola kwadratów ułożone według przemyślanej matematycznej koncepcji, wyzwolone z reguł klasycznego malarstwa, dla współczesnych kolekcjonerów stanowić mogą nie tylko przykład sztuki konceptualnej, ale i nowego spojrzenia na estetykę malarską. Prezentowana praca pochodzi z 1971 roku, okresu intensywnej pracy artysty nad rozwojem swoich naukowo-artystycznych koncepcji. Zaledwie pięć lat wcześniej Winiarski napisał pracę dyplomową „Zdarzenie - informacja – obraz”, w której zawarł kluczowe założenia teoretyczne. Realizacje artystyczne powstałe na ich podstawie zaprezentował w tym samym roku na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach. Lata 70. to również narodziny koncepcji gier, które miały za zadanie uaktywnianie odbiorców sztuki i angażowanie ich w proces twórczy (serie prac pt. „Gry”, wystawa w Galerii Współczesnej w Warszawie w 1972 roku). Co ciekawe, artysta wykonywał również projekty scenograficzne (lata 1967-1977). Do jego dorobku w tym zakresie można zaliczyć m. in. „Makbeta” i „Otello” Szekspira czy „Medeę” Eurypidesa. W 1971 roku artysta uczestniczył w wystawach zbiorowych przykładowo na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo, w Sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze czy wystawie „Five Polish Painters” w Oslo.

15
Ryszard WINIARSKI (1936 Lwów - 2006 Warszawa)

Projekt 6, 1971

technika mieszana, tusz, ołówek, papier; 32 x 22,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: winiarski’71 (ołówkiem);
napis u dołu: PROJEKT 6;
na odwrocie: Ryszard Winiarski Pologne / 1971

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Sygnowana i datowana praca na papierze znakomicie oddaje charakterystyczny dla Winiarskiego sposób artystycznego wyrazu. Czarne i białe pola kwadratów ułożone według przemyślanej matematycznej koncepcji, wyzwolone z reguł klasycznego malarstwa, dla współczesnych kolekcjonerów stanowić mogą nie tylko przykład sztuki konceptualnej, ale i nowego spojrzenia na estetykę malarską. Prezentowana praca pochodzi z 1971 roku, okresu intensywnej pracy artysty nad rozwojem swoich naukowo-artystycznych koncepcji. Zaledwie pięć lat wcześniej Winiarski napisał pracę dyplomową „Zdarzenie - informacja – obraz”, w której zawarł kluczowe założenia teoretyczne. Realizacje artystyczne powstałe na ich podstawie zaprezentował w tym samym roku na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach. Lata 70. to również narodziny koncepcji gier, które miały za zadanie uaktywnianie odbiorców sztuki i angażowanie ich w proces twórczy (serie prac pt. „Gry”, wystawa w Galerii Współczesnej w Warszawie w 1972 roku). Co ciekawe, artysta wykonywał również projekty scenograficzne (lata 1967-1977). Do jego dorobku w tym zakresie można zaliczyć m. in. „Makbeta” i „Otello” Szekspira czy „Medeę” Eurypidesa. W 1971 roku artysta uczestniczył w wystawach zbiorowych przykładowo na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo, w Sympozjum „Złotego Grona” w Zielonej Górze czy wystawie „Five Polish Painters” w Oslo.