Henryk Epstein jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris. Urodził się w Łodzi, gdzie uczył się w Szkole Rysunkowej Jacuba Kocenbogena. Następnie studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po wyje¼dzie do Paryża uległ wpływowi sztuki Paula Cezanne`a i kubistów. W latach dwudziestych w jego malarstwie pojawiły się silne tendencje ekspresjonistyczne, szczególnie w znakomitych scenach z życia paryskiego półświatka i w pejzażach. W tym czasie Epstein przenosił na płótno piękno południowofrancuskich miasteczek i wiosek, położonych na pagórkowatym terenie, na tle majaczących w oddali niewysokich gór. Urozmaicały ten pejzaż stylizowane sylwety drzew, niekiedy motyw drogi czy rzeki, przecinającej po przekątnej kompozycję. Dynamiczna faktura, intensywne barwy, wśród których przeważały czerwienie, żółcie, zielenie i błękity, bogate, impastowe efekty fakturalne wskazują na bliskie analogie z twórczością Chaima Soutine`a czy Pinchusa Kremegne`ia. "Praczki" to obraz doskonale egzemplifikujący ten okres w twórczości Epsteina.

58
Henryk (Chaim) EPSTEIN (1890 - 1944)

Praczki

olej,płótno;
60 x 73,5 cm
sygn.l.d.: H.Epstein

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Henryk Epstein jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris. Urodził się w Łodzi, gdzie uczył się w Szkole Rysunkowej Jacuba Kocenbogena. Następnie studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po wyje¼dzie do Paryża uległ wpływowi sztuki Paula Cezanne`a i kubistów. W latach dwudziestych w jego malarstwie pojawiły się silne tendencje ekspresjonistyczne, szczególnie w znakomitych scenach z życia paryskiego półświatka i w pejzażach. W tym czasie Epstein przenosił na płótno piękno południowofrancuskich miasteczek i wiosek, położonych na pagórkowatym terenie, na tle majaczących w oddali niewysokich gór. Urozmaicały ten pejzaż stylizowane sylwety drzew, niekiedy motyw drogi czy rzeki, przecinającej po przekątnej kompozycję. Dynamiczna faktura, intensywne barwy, wśród których przeważały czerwienie, żółcie, zielenie i błękity, bogate, impastowe efekty fakturalne wskazują na bliskie analogie z twórczością Chaima Soutine`a czy Pinchusa Kremegne`ia. "Praczki" to obraz doskonale egzemplifikujący ten okres w twórczości Epsteina.