Praca zainspirowana orientalnymi podróżami Aleksandra Laszenki, które zaowocowały licznymi kompozycjami ukazującymi uroki palonego słońcem, egzotycznego świata. Pośród sunącego przez oeuvre artysty pochodu wielbłądów, przeplatanego scenami zalotów, znalazło się miejsce dla scen rodzajowych. Biały trójkąt w rękach kobiety do złudzenia przypomina część bielizny, ale ta identyfikacja nie musi być słuszna. Być może ciekawszy okazuje się zabieg użyczenia tej berberyjskiej (?) kobiecie rysów córki artysty, Ludmiły. Zachowało się zdjęcie, które było podstawą prezentowanej "Praczki". Córka artysty, nielegitymująca się orientalnymi rysami została uchwycona na brzegu rzeki. Od 1932 roku Laszenko zajmował we Włocławku pracownię, z okien której roztaczał się efektowny widok Wisły. Krytycy chwalili malarza za przenoszenie zmarzniętych Słowian do tej "bejecznej [orientalnej] krainy słońca". Jak pokazuje przykład "Praczki" udawało mu się to również po powrocie nad Wisłę.

Po ukończeniu szkoły korpusu kadetów w Połtawie (1900) został studentem Konstantynowskiej Szkoły Oficerów Artylerii w Petersburgu, którą ukończył w 1904. Równocześnie uczył się malarstwa w petersburskiej Akademii pod kierunkiem Wołkowa, Dubowskoja, Makowskiego i Riepina. W 1918 przyjechał do Polski; początkowo zamieszkał w majątku Wola Sosnowska na Kujawach, a od 1932 osiadł we Włocławku. W 1903-04 odbył podróż dookoła świata. Niemal rokrocznie wyjeżdżał do Egiptu. Zwiedził Bliski Wschód, Tunezję i Maroko, a także wyprawił się Nilem w głąb Afryki, docierając w 1906 do ówczesnego Konga Belgijskiego, a w 1909 do Erytrei i granic ówczesnej Abisynii. Wyprawiał się też do Azji, objechał Europę, a także wojażował po Polsce. W czasie pobytu w Egipcie w 1922 roku zawarł znajomość z Howardem Carterem, odkrywcą grobowca Tutonchamona i dzięki tej znajomości wykonał wiele szkiców i notatek w miejscu prowadzonych badań. Te liczne podróże znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego prac. Malował pustynie, oazy, wielbłądy, osiołki, karawany, widoki wiosek i miast (szczególnie Jerozolimy i Kairu), piramidy, egipskie świątynie zabytkowe budowle oraz portrety tubylców i sceny z ich życia - targi, bazary, pracę na roli, modlitwę, ich święta. Znane są także, zdecydowanie mniej liczne, pejzaże rodzime: widoki morskie, górskie i leśne. Portretował też swoich przyjaciół i bliskich w strojach wschodnich. Zajmował się ponadto drzeworytem barwnym i litografią.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

049
Aleksander LASZENKO (1883 Annówka pow. Wołczański, gub. Charkowska - 1944 Włocławek)

Praczka, 1933

drzeworyt barwny/papier, 42,5 x 23,5 cm
sygnowany ołówkiem l.d: 'A. Laszenko',
opisany i datowany p.d.[truno czytelnie]: 'drzeworyt 1933'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna

22.09.2021

19:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 1 400 - 1 800 zł
Wyniki pojawią się wkrótce

Praca zainspirowana orientalnymi podróżami Aleksandra Laszenki, które zaowocowały licznymi kompozycjami ukazującymi uroki palonego słońcem, egzotycznego świata. Pośród sunącego przez oeuvre artysty pochodu wielbłądów, przeplatanego scenami zalotów, znalazło się miejsce dla scen rodzajowych. Biały trójkąt w rękach kobiety do złudzenia przypomina część bielizny, ale ta identyfikacja nie musi być słuszna. Być może ciekawszy okazuje się zabieg użyczenia tej berberyjskiej (?) kobiecie rysów córki artysty, Ludmiły. Zachowało się zdjęcie, które było podstawą prezentowanej "Praczki". Córka artysty, nielegitymująca się orientalnymi rysami została uchwycona na brzegu rzeki. Od 1932 roku Laszenko zajmował we Włocławku pracownię, z okien której roztaczał się efektowny widok Wisły. Krytycy chwalili malarza za przenoszenie zmarzniętych Słowian do tej "bejecznej [orientalnej] krainy słońca". Jak pokazuje przykład "Praczki" udawało mu się to również po powrocie nad Wisłę.

Po ukończeniu szkoły korpusu kadetów w Połtawie (1900) został studentem Konstantynowskiej Szkoły Oficerów Artylerii w Petersburgu, którą ukończył w 1904. Równocześnie uczył się malarstwa w petersburskiej Akademii pod kierunkiem Wołkowa, Dubowskoja, Makowskiego i Riepina. W 1918 przyjechał do Polski; początkowo zamieszkał w majątku Wola Sosnowska na Kujawach, a od 1932 osiadł we Włocławku. W 1903-04 odbył podróż dookoła świata. Niemal rokrocznie wyjeżdżał do Egiptu. Zwiedził Bliski Wschód, Tunezję i Maroko, a także wyprawił się Nilem w głąb Afryki, docierając w 1906 do ówczesnego Konga Belgijskiego, a w 1909 do Erytrei i granic ówczesnej Abisynii. Wyprawiał się też do Azji, objechał Europę, a także wojażował po Polsce. W czasie pobytu w Egipcie w 1922 roku zawarł znajomość z Howardem Carterem, odkrywcą grobowca Tutonchamona i dzięki tej znajomości wykonał wiele szkiców i notatek w miejscu prowadzonych badań. Te liczne podróże znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego prac. Malował pustynie, oazy, wielbłądy, osiołki, karawany, widoki wiosek i miast (szczególnie Jerozolimy i Kairu), piramidy, egipskie świątynie zabytkowe budowle oraz portrety tubylców i sceny z ich życia - targi, bazary, pracę na roli, modlitwę, ich święta. Znane są także, zdecydowanie mniej liczne, pejzaże rodzime: widoki morskie, górskie i leśne. Portretował też swoich przyjaciół i bliskich w strojach wschodnich. Zajmował się ponadto drzeworytem barwnym i litografią.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.