[opinia Moniki Ochnio]
Za opinią: "[obraz] należał kiedyś do malarki Michaliny Krzyżanowskiej. W latach 1950-55 był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie zachowała się jego fotografia. Zespół obrazów z pracowni artystki obejmował prace jej i męża Konrada Krzyżanowskiego, a także prace Bolesława Baake`go (...). Autentyczność obrazu, mimo braku sygnatury, nie budzi najmniejszych wątpliwości. Za decydujące uznać tu należy określenie samej artystki, która musiała otrzymać go od Baake`go w prezencie. Można przypuszczać, że ich znajomość została zawarta w Kazimierzu, gdzie dla odbycia studiów plenerowych przyjeżdżała Michalina Krzyżanowska, a także Baake, jako uczeń i asystent Tadeusza Pruszkowskiego. Niezwykle interesujący jest formizujący charakter malarstwa, zgeometryzowanie i zrytmizowanie postaci wskazuje na powstanie obrazu przed rokiem 1920.
Twórczość Bolesława Baake`go, który od 1939 r. mieszkał poza Polską, jest w kraju znana bardzo słabo. Ogranicza się do delikatnie malowanych pejzaży z Kazimierza n. Wisłą (cztery pejzaże w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), gdzie malarz bywał na plenerach wraz z innymi uczniami Tadeusza Pruszkowskiego."
Olej, płótno; 75 x 92 cm
Na blejtramie nalepka pisana na maszynie: "203 Baake Bolesław |
1. Kobieta na stołku 94,5 x 71,5 |
2. Praca w sadzie 71,5 x 94,5"
Na odwrocie malowana olejno (niedokończona)
postać kobiety siedzącej na stołku
[opinia Moniki Ochnio]
Za opinią: "[obraz] należał kiedyś do malarki Michaliny Krzyżanowskiej. W latach 1950-55 był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie zachowała się jego fotografia. Zespół obrazów z pracowni artystki obejmował prace jej i męża Konrada Krzyżanowskiego, a także prace Bolesława Baake`go (...). Autentyczność obrazu, mimo braku sygnatury, nie budzi najmniejszych wątpliwości. Za decydujące uznać tu należy określenie samej artystki, która musiała otrzymać go od Baake`go w prezencie. Można przypuszczać, że ich znajomość została zawarta w Kazimierzu, gdzie dla odbycia studiów plenerowych przyjeżdżała Michalina Krzyżanowska, a także Baake, jako uczeń i asystent Tadeusza Pruszkowskiego. Niezwykle interesujący jest formizujący charakter malarstwa, zgeometryzowanie i zrytmizowanie postaci wskazuje na powstanie obrazu przed rokiem 1920.
Twórczość Bolesława Baake`go, który od 1939 r. mieszkał poza Polską, jest w kraju znana bardzo słabo. Ogranicza się do delikatnie malowanych pejzaży z Kazimierza n. Wisłą (cztery pejzaże w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), gdzie malarz bywał na plenerach wraz z innymi uczniami Tadeusza Pruszkowskiego."