Wczesna praca artysty powstała zapewne około 1877 roku, na które to datowanie pozwala porównanie go z innym obrazem Wojciecha Odwiedziny w leśniczówce powstałym w 1877 roku (Olszański, il. 10). " Na dalsze studia artystyczne wyjechał Kossak 14 listopada 1877 r. do Paryża i przebywał tam pięć lat. Z polecenia Henryka Rodakowskiego dostał się do szkoły Leona Bonnata i Aleksandra Cabanela. Pod ich kierunkiem utwierdził się w koncepcji malarskiej, polegającej na odtwarzaniu rzeczywistości w sposób możliwie najbardziej naturalny (Olszański).
Prezentowany obraz należy do wczesnej, poszukiwanej na rynku antykwarycznym, twórczości Wojciecha Kossaka. Zapowiada w pełni talent artysty; łączy jego umiejętność do określenia wyrazistego tematu - pożegnanie powstańca z 1863 r. z wiejską dziewczyną, z ekspresją formalną, której podporą jest żywa, pogodna kolorystyka.
olej, deska, 32,5 x 23 cm;
sygnowany u dołu z prawej: WKossak Paris, z lewej: W. KOSSAK / PARIS (podpis częściowo nieczytelny)
Por.: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, s. 8 - 9
Wczesna praca artysty powstała zapewne około 1877 roku, na które to datowanie pozwala porównanie go z innym obrazem Wojciecha Odwiedziny w leśniczówce powstałym w 1877 roku (Olszański, il. 10). " Na dalsze studia artystyczne wyjechał Kossak 14 listopada 1877 r. do Paryża i przebywał tam pięć lat. Z polecenia Henryka Rodakowskiego dostał się do szkoły Leona Bonnata i Aleksandra Cabanela. Pod ich kierunkiem utwierdził się w koncepcji malarskiej, polegającej na odtwarzaniu rzeczywistości w sposób możliwie najbardziej naturalny (Olszański).
Prezentowany obraz należy do wczesnej, poszukiwanej na rynku antykwarycznym, twórczości Wojciecha Kossaka. Zapowiada w pełni talent artysty; łączy jego umiejętność do określenia wyrazistego tematu - pożegnanie powstańca z 1863 r. z wiejską dziewczyną, z ekspresją formalną, której podporą jest żywa, pogodna kolorystyka.