"Wątpliwości i niesmak budziły 'płyny fizjologiczne' oferowane przez Rajkowską w przemysłowo wykonanych puszkach, oferowanych jako produkt rynkowy o wysokiej wartości spożywczej i energetycznej. Z kolei sztuczna palma, postawiona przez nią w środku zimy na jednym z ważniejszych skrzyżowań Warszawy, wywołuje niekłamaną niechęć prezydenta miasta, któremu nie przeszkadzają kiczowate pomniki i niewybredne reklamy. Palma bowiem jest absurdalna. Niczemu nie służy. I właśnie ta bezinteresowność musi budzić sprzeciw, a nawet agresję, jakiej nie powstydził się okazać nawet poczytny tygodnik inteligencki WPROST. Być może to doświadczenie wpłynęło na bieg myśli artystki, kiedy planowała udział w berlińskiej wystawie; jej zainteresowania bowiem koncentrowały się wokół obiektów lub czynników, które przeszkadzają. Nie w galerii, ale w przestrzeni społecznej. Udało jej się wywołać silny wiatr w korytarzach Ministerstwa Kultury. To bardzo dosadny gest. Przeszkadza w inny sposób niż palma, jest bardziej dojmujący choć zupełnie niewidoczny".
Anda Rottenberg, fragment wstępu do katalogu wystawy "Biały mazur", Berlin 09.2003; Kraków, 04.2004

Joanna Rajkowska jest autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Można je interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę "obserwacji uczestniczącej". Studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-93, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-92. W 2007 roku została uhonorowana Paszportem "Polityki" za "niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka" oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Autorka licznych prac, które na stałe weszły do kanonu hisotrii polskiej sztuki współczesnej, m. in. "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" (2002 - do dziś) czy "Dotleniacz" (2007).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

88
Joanna RAJKOWSKA (1968r. Bydgoszcz)

Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, ed. 1/5

fotografia barwna, C-Print/dibond, 35,5 x 61 cm
sygnowany i opisany na odwrociu: 'Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich 1/5 Joanna Rajkowska'

POCHODZENIE:
- dar od artystki, ok. 2010

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Wątpliwości i niesmak budziły 'płyny fizjologiczne' oferowane przez Rajkowską w przemysłowo wykonanych puszkach, oferowanych jako produkt rynkowy o wysokiej wartości spożywczej i energetycznej. Z kolei sztuczna palma, postawiona przez nią w środku zimy na jednym z ważniejszych skrzyżowań Warszawy, wywołuje niekłamaną niechęć prezydenta miasta, któremu nie przeszkadzają kiczowate pomniki i niewybredne reklamy. Palma bowiem jest absurdalna. Niczemu nie służy. I właśnie ta bezinteresowność musi budzić sprzeciw, a nawet agresję, jakiej nie powstydził się okazać nawet poczytny tygodnik inteligencki WPROST. Być może to doświadczenie wpłynęło na bieg myśli artystki, kiedy planowała udział w berlińskiej wystawie; jej zainteresowania bowiem koncentrowały się wokół obiektów lub czynników, które przeszkadzają. Nie w galerii, ale w przestrzeni społecznej. Udało jej się wywołać silny wiatr w korytarzach Ministerstwa Kultury. To bardzo dosadny gest. Przeszkadza w inny sposób niż palma, jest bardziej dojmujący choć zupełnie niewidoczny".
Anda Rottenberg, fragment wstępu do katalogu wystawy "Biały mazur", Berlin 09.2003; Kraków, 04.2004

Joanna Rajkowska jest autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Można je interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę "obserwacji uczestniczącej". Studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-93, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-92. W 2007 roku została uhonorowana Paszportem "Polityki" za "niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka" oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Autorka licznych prac, które na stałe weszły do kanonu hisotrii polskiej sztuki współczesnej, m. in. "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" (2002 - do dziś) czy "Dotleniacz" (2007).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.