Malarz, ilustrator, dekorator, krytyk artystyczny. Pierwszych lekcji rysunku (od 1877 roku) udzielał mu Józef Brandt, który następnie skierował go na dalszą naukę do warszawskiej Klasy Rysunkowej. Tam uczył się u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego. Następnie, w latach 1886-89, kształcił się w akademii monachijskiej u N. Gysisa. Po studiach zamieszkał w Warszawie, skąd wyjeżdżał na studia plenerowe, m.in. na Polesie, Kurpie, Pomorze, Ziemię Chełmińską, w Opoczyńskie i Łowickie. W roku 1902 odbył podróż artystyczną po Europie. Zwiedził wówczas Belgię, Francję, Włochy i Austro-Węgry. W 1906 roku udał się do Wiednia. Należał do TZSP, Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1921), grupy Pro Arte (1922), Grupy Animalistów i Klubu Akwarelistów. Był członkiem Rady IPS. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju, a za granicą wystawiał, m.in. w Chicago w roku 1893 (jego obraz Antek-astronom został wyróżniony i zakupiony do muzeum w St.Louis) i w Paryżu w 1900. Najczęściej malował sceny rodzajowe z życia wsi, pejzaże z różnych stron Polski i martwe natury z kwiatami. Po 1910 roku w jego twórczości dominowała głównie technika akwareli. Prac artysty zachowało się stosunkowo niewiele. Większość jego dorobku spłonęła w czasie Powstania Warszawskiego w 1944 roku. Powrót z pola doskonale wpisuje się w nurt twórczości Kędzierskiego przedstawiającej sceny rodzajowe z codziennych zajęć wieśniaków z ziemi łowickiej, opoczyńskiej czy Polesia, (m.in. W polu (Pieczenie ziemniaków), Powrót z jarmarku, Prządka, Wianie ziarna, Zwózka kory na Polesiu). W namalowanej kompozycji, jadącej drogą polną furze wypełnionej zżętym zbożem i siedzącej na niej wiejskiej dziewczynce, przygląda się stojąca nieopodal pastuszka. W dobrze zaobserwowanej scenie, namalowanej w konwencji realistycznej widoczne są wyra¼ne wpływy impresjonizmu francuskiego, z którym zetknął się Kędzierski podczas swoich studiów w akademii monachijskiej. Uwidaczniają się one w rozjaśnionej palecie barwnej - błękitach, różach, złotawych odcieniach zboża, w refleksach słońca kładących się na białych koszulach postaci czy też niebieskawych cieniach na drodze.

7
Apoloniusz KĘDZIERSKI (1861-1939)

POWRÓT Z POLA, 1890

Olej, płótno
36,5 x 78 cm
Sygnowany p.d.: A. Kędzierski | 1890

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, ilustrator, dekorator, krytyk artystyczny. Pierwszych lekcji rysunku (od 1877 roku) udzielał mu Józef Brandt, który następnie skierował go na dalszą naukę do warszawskiej Klasy Rysunkowej. Tam uczył się u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego. Następnie, w latach 1886-89, kształcił się w akademii monachijskiej u N. Gysisa. Po studiach zamieszkał w Warszawie, skąd wyjeżdżał na studia plenerowe, m.in. na Polesie, Kurpie, Pomorze, Ziemię Chełmińską, w Opoczyńskie i Łowickie. W roku 1902 odbył podróż artystyczną po Europie. Zwiedził wówczas Belgię, Francję, Włochy i Austro-Węgry. W 1906 roku udał się do Wiednia. Należał do TZSP, Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1921), grupy Pro Arte (1922), Grupy Animalistów i Klubu Akwarelistów. Był członkiem Rady IPS. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju, a za granicą wystawiał, m.in. w Chicago w roku 1893 (jego obraz Antek-astronom został wyróżniony i zakupiony do muzeum w St.Louis) i w Paryżu w 1900. Najczęściej malował sceny rodzajowe z życia wsi, pejzaże z różnych stron Polski i martwe natury z kwiatami. Po 1910 roku w jego twórczości dominowała głównie technika akwareli. Prac artysty zachowało się stosunkowo niewiele. Większość jego dorobku spłonęła w czasie Powstania Warszawskiego w 1944 roku. Powrót z pola doskonale wpisuje się w nurt twórczości Kędzierskiego przedstawiającej sceny rodzajowe z codziennych zajęć wieśniaków z ziemi łowickiej, opoczyńskiej czy Polesia, (m.in. W polu (Pieczenie ziemniaków), Powrót z jarmarku, Prządka, Wianie ziarna, Zwózka kory na Polesiu). W namalowanej kompozycji, jadącej drogą polną furze wypełnionej zżętym zbożem i siedzącej na niej wiejskiej dziewczynce, przygląda się stojąca nieopodal pastuszka. W dobrze zaobserwowanej scenie, namalowanej w konwencji realistycznej widoczne są wyra¼ne wpływy impresjonizmu francuskiego, z którym zetknął się Kędzierski podczas swoich studiów w akademii monachijskiej. Uwidaczniają się one w rozjaśnionej palecie barwnej - błękitach, różach, złotawych odcieniach zboża, w refleksach słońca kładących się na białych koszulach postaci czy też niebieskawych cieniach na drodze.