Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością.
W tym samym roku 1938, Jerzy Kossak namalował dwie wersje Powrotu z patrolu, różniące się tylko w niewielu szczegółach - m.in. pod innym kątem trzymany jest przez żołnierza KOP-u proporczyk, inna brzoza na drugim planie za zadem konia (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 48, poz. kat. 187, il. 187). Wówczas powstała też większa i bardziej rozbudowana kompozycja p. t. Konny zwiad graniczny KOP-u, gdzie poza powtórzonym motywem żołnierza prowadzącego konia, artysta namalował dwóch innych, jadących konno, żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza oraz rozbudował scenerię, w której rozgrywa się przedstawiona scena - drzewa na pierwszym planie z lewej strony kompozycji, bardziej widoczny las na drugim planie (por. K. Olszański, op. cit., s. 48, poz. kat. 186, il. 186).
Olej, tektura; 40 x 50 cm
Sygnowany l. d.: Jerzy Kossak | 1938
Na odwrocie częściowo czytelna pieczątka: S. HOROWITZ | …. ÓW | …ŚLNA 10 Tel. 12870 (.)
Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością.
W tym samym roku 1938, Jerzy Kossak namalował dwie wersje Powrotu z patrolu, różniące się tylko w niewielu szczegółach - m.in. pod innym kątem trzymany jest przez żołnierza KOP-u proporczyk, inna brzoza na drugim planie za zadem konia (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 48, poz. kat. 187, il. 187). Wówczas powstała też większa i bardziej rozbudowana kompozycja p. t. Konny zwiad graniczny KOP-u, gdzie poza powtórzonym motywem żołnierza prowadzącego konia, artysta namalował dwóch innych, jadących konno, żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza oraz rozbudował scenerię, w której rozgrywa się przedstawiona scena - drzewa na pierwszym planie z lewej strony kompozycji, bardziej widoczny las na drugim planie (por. K. Olszański, op. cit., s. 48, poz. kat. 186, il. 186).