Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i 1. poł. XX w. [kat. wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, poz. kat. 136, s. 204, il.; /1866-1905/ | Tytuł: Powrót z narzeczoną | Technika: olej, płótno, wym. 72 x 43, obok pieczęć: MUZEUM OKRĘGOWE | ul. Rynek 11 | 26-600 RADOM
– Muzeum Narodowe | w Warszawie | D 206/08/1. na odwrocie centralnie pieczęć: T. POPŁAWSKI | DAWNIEJ I. BŁASZKOWSKI | KRAK. PRZEDM. 24
– I po co myśmy tam jechali! (Stanisław Witkiewicz, 1901). Polscy malarze w Monachium, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Suwałki 2005, s. 140, il.

Matejko uważał Wacława Pawliszaka za jednego ze swoich najzdolniejszych uczniów. Tematyka wschodnia zainteresowała młodego artystę już podczas studiów w Krakowie. Była obecna także podczas jego nauki w Monachium (gdzie uczył się w pracowni Józefa Brandta) oraz Paryżu (gdzie był uczniem Emile’a Auguste’a Carolusa Durana). Z Warszawy, w której osiadł po powrocie, kilkakrotnie wyjeżdżał na Wschód; zwiedził Algier, Tunis, Maroko, Albanię, Dalmację, Egipt, Irak, Iran i Turcję, a także Krym i Kaukaz: Te podróże uczyniły go malarzem Wschodu, w którym rozmiłował się do fanatyzmu – pisze Tamara Richter – Studiował historię i literaturę odwiedzanych krajów, poza licznymi szkicami i studiami przywożonymi z wyjazdów, kolekcjonował broń, różne przedmioty, kostiumy i tkaniny wschodnie, które potem wiernie odtwarzał w swych obrazach. (...) Krytycy często podkreślali umiejętność kompozycji, świetny rysunek, z dużym znawstwem przedstawionego konia (Orientalizm w malarstwie..., dz. cyt., s. 203). Prócz tematyki orientalnej, Pawliszak jest znany jako autor znakomitych scen historycznych, w tym batalistycznych.

54
Wacław PAWLISZAK (1866 - 1905)

POWRÓT Z NARZECZONĄ, 1890

olej, płótno
72 x 43 cm
sygn. p.d.: Wacław J. Pawliszak IA 90 [litera „sz“ wzięta z alfabetu arabskiego]
Na krosnach, na górnej listwie trzy naklejki:
– WYSTAWA | I po co myśmy tam jechali! | Stanisław Witkiewicz, 1901 | Malarze polscy w Monachium | Muzeum Okręgowe w Suwałkach | 5 maja – 31 sierpnia 2005 roku – Muzeum Okręgowe | im. Jacka Malczewskiego w Radomiu | Wystawa: Józef Brandt – uczniowie i przyjaciele | Termin: 9.12.1998-31.07.1999 | Autor: Wacław Pawliszak

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i 1. poł. XX w. [kat. wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, poz. kat. 136, s. 204, il.; /1866-1905/ | Tytuł: Powrót z narzeczoną | Technika: olej, płótno, wym. 72 x 43, obok pieczęć: MUZEUM OKRĘGOWE | ul. Rynek 11 | 26-600 RADOM
– Muzeum Narodowe | w Warszawie | D 206/08/1. na odwrocie centralnie pieczęć: T. POPŁAWSKI | DAWNIEJ I. BŁASZKOWSKI | KRAK. PRZEDM. 24
– I po co myśmy tam jechali! (Stanisław Witkiewicz, 1901). Polscy malarze w Monachium, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Suwałki 2005, s. 140, il.

Matejko uważał Wacława Pawliszaka za jednego ze swoich najzdolniejszych uczniów. Tematyka wschodnia zainteresowała młodego artystę już podczas studiów w Krakowie. Była obecna także podczas jego nauki w Monachium (gdzie uczył się w pracowni Józefa Brandta) oraz Paryżu (gdzie był uczniem Emile’a Auguste’a Carolusa Durana). Z Warszawy, w której osiadł po powrocie, kilkakrotnie wyjeżdżał na Wschód; zwiedził Algier, Tunis, Maroko, Albanię, Dalmację, Egipt, Irak, Iran i Turcję, a także Krym i Kaukaz: Te podróże uczyniły go malarzem Wschodu, w którym rozmiłował się do fanatyzmu – pisze Tamara Richter – Studiował historię i literaturę odwiedzanych krajów, poza licznymi szkicami i studiami przywożonymi z wyjazdów, kolekcjonował broń, różne przedmioty, kostiumy i tkaniny wschodnie, które potem wiernie odtwarzał w swych obrazach. (...) Krytycy często podkreślali umiejętność kompozycji, świetny rysunek, z dużym znawstwem przedstawionego konia (Orientalizm w malarstwie..., dz. cyt., s. 203). Prócz tematyki orientalnej, Pawliszak jest znany jako autor znakomitych scen historycznych, w tym batalistycznych.