Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Powrót z cerkwi przedstawia, wielokrotnie powtarzany przez artystę motyw Hucułów wracających z nabożeństwa w święto Matki Boskiej Gromnicznej. Pośród wielu znanych ujęć tego tematu, przedstawiona tu scena wyróżnia się ciekawą kompozycją, zbudowaną z trzech postaci umiejscowionych po przekątnej i przesuniętych na lewą stronę obrazu. Uwagę zwracają delikatne twarzyczki dziewcząt skontrastowane z wyrazistymi rysami twarzy starszego Hucuła, częstego modela obrazów artysty.

25
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

POWRÓT Z CERKWI, ok. 1910

pastel, papier naklejony na tekturę
67 x 49,5 cm (papier), 70 x 53 cm (tektura)
sygn. p.d.: T. Axentowicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Powrót z cerkwi przedstawia, wielokrotnie powtarzany przez artystę motyw Hucułów wracających z nabożeństwa w święto Matki Boskiej Gromnicznej. Pośród wielu znanych ujęć tego tematu, przedstawiona tu scena wyróżnia się ciekawą kompozycją, zbudowaną z trzech postaci umiejscowionych po przekątnej i przesuniętych na lewą stronę obrazu. Uwagę zwracają delikatne twarzyczki dziewcząt skontrastowane z wyrazistymi rysami twarzy starszego Hucuła, częstego modela obrazów artysty.