Kształcił się pod kierunkiem swego ojca - Wojciecha i dziadka Juliusza. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej. Przez całe życie był związany z Krakowem. W 1925 i 1926 r. odwiedzał wraz z ojcem dwory w Poznańskiem, by wykonywać na zamówienie ziemian portrety i pejzaże. W swej twórczości konsekwentnie kontynuował artystyczne tradycje rodziny Kossaków, malując sceny historyczne, historyczno-rodzajowe, batalistyczne i portrety. Częstym motywem jego obrazów są epizody z wojen napoleońskich i walk legionowych w okresie I wojny światowej. Jego sztuka cieszyła się dużą popularnością. W okresie międzywojennym rozszerzył swój repertuar tematyczny włączając wątki z legend starogermańskich i staroangielskich. Zajmował się także ilustratorstwem; wykonał rysunki do baśni Grimma i ballad Mickiewicza. Temat odwrotu Napoleona spod Moskwy opracowywał w wielu wariantach (1926 i 1927, Muzeum Okręgowe w Lublinie; 1927 i 1929, Muzeum Narodowe w Warszawie). Prezentowany obraz cechuje wyważona, statyczna kompozycja, rozbudowana gama barwna i szybki, szkicowy sposób malowania.
(por. Kazimierz Olszański , "Jerzy Kossak", Wrocław 1992)
Olej, płótno,
117 x 167,5
Sygn. l. d.: Jerzy Kossak 1912; na odwrociu nalepka z wystawy: "Trzy generacje Kossaków" [Katowice 1936]
Kształcił się pod kierunkiem swego ojca - Wojciecha i dziadka Juliusza. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej. Przez całe życie był związany z Krakowem. W 1925 i 1926 r. odwiedzał wraz z ojcem dwory w Poznańskiem, by wykonywać na zamówienie ziemian portrety i pejzaże. W swej twórczości konsekwentnie kontynuował artystyczne tradycje rodziny Kossaków, malując sceny historyczne, historyczno-rodzajowe, batalistyczne i portrety. Częstym motywem jego obrazów są epizody z wojen napoleońskich i walk legionowych w okresie I wojny światowej. Jego sztuka cieszyła się dużą popularnością. W okresie międzywojennym rozszerzył swój repertuar tematyczny włączając wątki z legend starogermańskich i staroangielskich. Zajmował się także ilustratorstwem; wykonał rysunki do baśni Grimma i ballad Mickiewicza. Temat odwrotu Napoleona spod Moskwy opracowywał w wielu wariantach (1926 i 1927, Muzeum Okręgowe w Lublinie; 1927 i 1929, Muzeum Narodowe w Warszawie). Prezentowany obraz cechuje wyważona, statyczna kompozycja, rozbudowana gama barwna i szybki, szkicowy sposób malowania.
(por. Kazimierz Olszański , "Jerzy Kossak", Wrocław 1992)