Scena przed szpitalem Salpetiere

Obraz został podarowany przez Jana Lebenstaina francuskiemu lekarzowi prof. Gerardowi des Lauriers, który leczył malarza.


Jan Lebenstein (1930-1999)

Urodził się w 1930 roku w Brześciu Litewskim. Wykształcenie uzyskał w Warszawie na Akademii Sztuk Pięknych (1948-54) pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego. Zadebiutował podczas wystawy “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W późniejszym czasie był związany z Teatrem na Tarczyńskiej, gdzie odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na 1 Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego momentu żył we Francji, a w 1071 roku, przyjął francuskie obywatelstwo. W 1977 roku odbyła się wystawa jego twórczości w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W 1976 roku otrzymał wyróżnienie nowojorskiej Fundacji Alfreda Jurzykowskiego, a w 1987 niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. W Polsce ważnym wydarzeniem była wystawa jego prac w Zachęcie w 1992 roku. Za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej został uhonorowany Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski w 1998 roku. Rok przed śmiercią artysty wystawa “Etapy” była pokazywana w Paryżu i w Polsce, stanowiąc podsumowanie dorobku artystycznego artysty. Zmarł w 1999 r w Krakowie.

Głównym tematem twórczości Jana Lebensteina jest człowiek. Inspirował się różnymi mitami, tekstami kultury, chętnie poruszając tematykę tragizmu ludzkiego życia. Często ilustrował apokaliptyczną wizję świata. Kompozycje są tajemnicze z formami figuralnymi i abstrakcyjnymi, a surrealizmowi towarzyszy duża ilość symboli. Można dostrzec inspiracje sztuką Maurice(go?) Utrillo i Wolsa, jednak na polskiej scenie artystycznej, twórczość Jana Lebensteina była nowością i indywidualną propozycją artystyczną.

W latach 70 i 80 artysta zajmował się głównie gwaszem i temperą. W tamtym czasie widoczna w jego twórczości staje się cienka, wijąc się linia, która stała się charakterystycznym elementem twórczości artysty.

05
Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Pour Madame et Monsieur. (…), 1976

piórko, tusz, gwasz/papier
sygnowany l.d.: „Lebenstein 76" oraz opisany p.d.: "Pour Madame et Monsieur. Des Lauriers tres aimeesment Lebenstein".
49 x 69 cm w świetle passe-partout

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Scena przed szpitalem Salpetiere

Obraz został podarowany przez Jana Lebenstaina francuskiemu lekarzowi prof. Gerardowi des Lauriers, który leczył malarza.


Jan Lebenstein (1930-1999)

Urodził się w 1930 roku w Brześciu Litewskim. Wykształcenie uzyskał w Warszawie na Akademii Sztuk Pięknych (1948-54) pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego. Zadebiutował podczas wystawy “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W późniejszym czasie był związany z Teatrem na Tarczyńskiej, gdzie odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na 1 Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego momentu żył we Francji, a w 1071 roku, przyjął francuskie obywatelstwo. W 1977 roku odbyła się wystawa jego twórczości w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W 1976 roku otrzymał wyróżnienie nowojorskiej Fundacji Alfreda Jurzykowskiego, a w 1987 niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. W Polsce ważnym wydarzeniem była wystawa jego prac w Zachęcie w 1992 roku. Za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej został uhonorowany Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski w 1998 roku. Rok przed śmiercią artysty wystawa “Etapy” była pokazywana w Paryżu i w Polsce, stanowiąc podsumowanie dorobku artystycznego artysty. Zmarł w 1999 r w Krakowie.

Głównym tematem twórczości Jana Lebensteina jest człowiek. Inspirował się różnymi mitami, tekstami kultury, chętnie poruszając tematykę tragizmu ludzkiego życia. Często ilustrował apokaliptyczną wizję świata. Kompozycje są tajemnicze z formami figuralnymi i abstrakcyjnymi, a surrealizmowi towarzyszy duża ilość symboli. Można dostrzec inspiracje sztuką Maurice(go?) Utrillo i Wolsa, jednak na polskiej scenie artystycznej, twórczość Jana Lebensteina była nowością i indywidualną propozycją artystyczną.

W latach 70 i 80 artysta zajmował się głównie gwaszem i temperą. W tamtym czasie widoczna w jego twórczości staje się cienka, wijąc się linia, która stała się charakterystycznym elementem twórczości artysty.