Ekspertyza Mariusza Klareckiego
Szkic ma charakterystyczne cechy malarstwa Józefa Brandta, przede wszystkim wybitną umiejętność oddania ruchu, brawurę i żywiołowość. Wpisuje się on w grupę przedstawień malarskich powstających od początku lat 80-tych i ukazujących mniejsze epizody batalistyczne lub sceny z udziałem koni, na przykład: Alarm z ok. 1880 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie), Walka o sztandar z 1882 r. (wł. prywatna) i W pogoni z ok. 1890-1900 (wł. prywatna), których wspólną cechą jest dynamika kompozycji i ekspresja ruchu. Potyczka wydaje się być szczególnie bliska stylistycznie i tematycznie znanemu dziełu Brandta Pojmanie na arkan z 1882 r. (Muzeum Narodowe w Poznaniu).
Zdaniem dr. Kazimierza Buczkowskiego obraz ten jest "[...] niewątpliwie oryginalnym dziełem Józefa Brandta i ma cechy talentu tego artysty [...], również i sygnatura jest oryginalna".
W ekspertyzie Mariusza Klareckiego czytamy: "Studium olejne Potyczka jest żywiołowym zapisem ruchu, zakreślonym niemal kilkoma trafnymi ruchami pędzla przez Józefa Brandta. Szkic utrzymany jest w jasnej, nasyconej kolorystyce o perfekcyjnym rysunku, dynamicznej, swobodnie malowanej scenie oraz czytelnej anegdocie".

25
Józef BRANDT (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

POTYCZKA (SZKIC), 1880-1885

olej na płótnie, 36,5 x 45 cm, sygnowany p.d. "JB"
Dołączone orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego - zaprzysiężonego biegłego sądowego w zakresie dzieł sztuki (wystawione w Krakowie 4.X.1949 r.)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ekspertyza Mariusza Klareckiego
Szkic ma charakterystyczne cechy malarstwa Józefa Brandta, przede wszystkim wybitną umiejętność oddania ruchu, brawurę i żywiołowość. Wpisuje się on w grupę przedstawień malarskich powstających od początku lat 80-tych i ukazujących mniejsze epizody batalistyczne lub sceny z udziałem koni, na przykład: Alarm z ok. 1880 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie), Walka o sztandar z 1882 r. (wł. prywatna) i W pogoni z ok. 1890-1900 (wł. prywatna), których wspólną cechą jest dynamika kompozycji i ekspresja ruchu. Potyczka wydaje się być szczególnie bliska stylistycznie i tematycznie znanemu dziełu Brandta Pojmanie na arkan z 1882 r. (Muzeum Narodowe w Poznaniu).
Zdaniem dr. Kazimierza Buczkowskiego obraz ten jest "[...] niewątpliwie oryginalnym dziełem Józefa Brandta i ma cechy talentu tego artysty [...], również i sygnatura jest oryginalna".
W ekspertyzie Mariusza Klareckiego czytamy: "Studium olejne Potyczka jest żywiołowym zapisem ruchu, zakreślonym niemal kilkoma trafnymi ruchami pędzla przez Józefa Brandta. Szkic utrzymany jest w jasnej, nasyconej kolorystyce o perfekcyjnym rysunku, dynamicznej, swobodnie malowanej scenie oraz czytelnej anegdocie".