Wojciech w swojej twórczości nawiązywał do tematyki powstania listopadowego, czego jednym z przykładów jest prezentowana praca przedstawiająca potyczkę ułana 3. Pułku Ułanów Królestwa Polskiego z kanonierem rosyjskim. Obraz namalowany w Wiedniu w 1904 r., a więc w okresie niewątpliwie szczytowym dla twórczości artysty, prezentuje epizod z wojny polsko-rosyjskiej 1831 roku. Zawarty jest tu klasyczny dla Wojciecha Kossaka program ikonograficzny - batalistyka z pierwszoplanowym bohaterem, jakim jest bezbłędnie pod względem anatomicznym ujęty koń. Cała przedstawiona scena charakteryzuje się niezwykłym ruchem i dynamiką, uzyskanymi przez formę budowy obrazu.
gwasz, akwarela, karton, 35 x 26,5 cm
sygn. i dat. p. d.: Wojciech Kossak/Wiedeń 1904
Wojciech w swojej twórczości nawiązywał do tematyki powstania listopadowego, czego jednym z przykładów jest prezentowana praca przedstawiająca potyczkę ułana 3. Pułku Ułanów Królestwa Polskiego z kanonierem rosyjskim. Obraz namalowany w Wiedniu w 1904 r., a więc w okresie niewątpliwie szczytowym dla twórczości artysty, prezentuje epizod z wojny polsko-rosyjskiej 1831 roku. Zawarty jest tu klasyczny dla Wojciecha Kossaka program ikonograficzny - batalistyka z pierwszoplanowym bohaterem, jakim jest bezbłędnie pod względem anatomicznym ujęty koń. Cała przedstawiona scena charakteryzuje się niezwykłym ruchem i dynamiką, uzyskanymi przez formę budowy obrazu.