Juliusz Kossak był nestorem najsłynniejszej rodziny artystycznej w Polsce. Niedościgniony mistrz rysunki i akwareli był wielkim miłośnikiem koni. We wszystkich okresach twórczości i wszelkich odmianach tematycznych centralnym motywem obrazowania artysty pozostawał koń; perfekcyjnie narysowana i wymodelowana sylwetka konia - uchwycona w ruchu lub "upozowana" do portretu - zyskała w sztuce Kossaka rangę synonimu polskości.
(I.Kossakowska, Instytut Sztuki PAN, styczeń 2005, źr. culture.pl)
ołówek, papier, 20 × 26,5 w świetle passe-partout
sygn. monogramem wiązanym p. d.: JK
Juliusz Kossak był nestorem najsłynniejszej rodziny artystycznej w Polsce. Niedościgniony mistrz rysunki i akwareli był wielkim miłośnikiem koni. We wszystkich okresach twórczości i wszelkich odmianach tematycznych centralnym motywem obrazowania artysty pozostawał koń; perfekcyjnie narysowana i wymodelowana sylwetka konia - uchwycona w ruchu lub "upozowana" do portretu - zyskała w sztuce Kossaka rangę synonimu polskości.
(I.Kossakowska, Instytut Sztuki PAN, styczeń 2005, źr. culture.pl)