Oraz wystawiany i opisany:
– Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV – V 1992, spis kat. na wkładce, poz. 137.
Jan Lebenstein wielokrotnie sięgał po tematy biblijne. W tym przypadku, inspiracją stała się historia potopu z Księgi Genesis. Artysta ukazuje bezkres wód, zasnute chmurami niebo, z którego spływa ulewny deszcz oraz ludzi zmagających się z żywiołem. Lebenstein pominął w przedstawieniu motyw Arki – symbolu nadziei, skupiając się przede wszystkim na grozie wydarzenia.
Obraz jest prawdopodobnie pokłosiem pracy artysty nad ilustracjami do Księgi Genesis, które po wstawały w latach 80. XX w. w różnych technikach: gwaszu, tuszu, pastelu. Ilustracje umieszczone zostały w wydaniu: Księga Genesis to jest pierwsze Mojżeszowe w obrazach Jana Lebensteina, pod red. M. Kaniowej, przeł. J. Wujek, Kraków 1995.
olej, płótno, 50 x 100 cm
sygn. p.d.: Lebenstein 90
sygn. na odwr. na płótnie p.g.: Lebenstein 1990 |
„Deluge“ | 50 x 100 cm | huile
– na górnej listwie krosna francuska nalepka transportowa oraz nalepka: expo ZACHETA | VARSOVIE | 1/32 No, obok flamastrem 1/32;
– na pionowej listwie krosna nalepka Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Zachęta z danymi obrazu i numerem katalogowym 137;
– w górnym prawym rogu nalepka z numerem 2
Oraz wystawiany i opisany:
– Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV – V 1992, spis kat. na wkładce, poz. 137.
Jan Lebenstein wielokrotnie sięgał po tematy biblijne. W tym przypadku, inspiracją stała się historia potopu z Księgi Genesis. Artysta ukazuje bezkres wód, zasnute chmurami niebo, z którego spływa ulewny deszcz oraz ludzi zmagających się z żywiołem. Lebenstein pominął w przedstawieniu motyw Arki – symbolu nadziei, skupiając się przede wszystkim na grozie wydarzenia.
Obraz jest prawdopodobnie pokłosiem pracy artysty nad ilustracjami do Księgi Genesis, które po wstawały w latach 80. XX w. w różnych technikach: gwaszu, tuszu, pastelu. Ilustracje umieszczone zostały w wydaniu: Księga Genesis to jest pierwsze Mojżeszowe w obrazach Jana Lebensteina, pod red. M. Kaniowej, przeł. J. Wujek, Kraków 1995.