Praca ta odsłania fragment kwadratu ocienionego dwoma dużymi drzewami liściastymi, pomiędzy którymi znajduje się latarnia; na placu zainstalowany jest taras kawiarni lub restauracji z okrągłymi stolikami; w jednym widzimy sylwetkę siedzącej kobiety w czarnym kapeluszu, drugi stół zwieńczony jest okrągłym czerwonym parasolem, widać też kilka innych postaci potraktowanych w sposób sumaryczny; w tle widać fasady domów, których okna zamykane są okiennicami; to oryginalne dzieło Zygmunta Józefa Menkesa (1896 Lwów - 1986 Nowy Jork). Praca przedstawia Place de la Tour we francuskim kurorcie nadmorskim Sanary-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie znajduje się Hôtel de la Tour z kawiarnią na tarasie. Menkes namalował w 1926 roku inny widok tego placu z hotelem w tle i fontanną na cześć łatwo rozpoznawalnej marynarki wojennej, zatytułowany Autoportret przed Hôtel de la tour, Sanary. Prezentowana praca datuje się na ca. 1926. Po studiach w rodzinnym Lwowie, a następnie w Krakowie, Menkes przybył do Paryża w 1923 roku i dwa lata później zdecydował się osiedlić tam na stałe. Wtedy to odwiedził Francję, a w szczególności Lazurowe Wybrzeże. Prezentowana praca jest doskonałym przykładem malarskiego talentu Menkesa, który w tamtym czasie posługiwał się bardzo charakterystyczną dla niego gamą kolorystyczną, opartą na barwach dopełniających: zielonym i czerwonym, stonowanych odcieniach o zmiennej intensywności, które nadają dziełu barwny charakter. dynamizm, który artysta wzmacnia drobnymi akcentami czerni i bieli, a dopełnia obszarami beżu – jasnej ochry. Praca jest również ożywiona kontrastem barw, jaki tworzy ciemna masa roślinności w górnej i prawej części obrazu, równoważona przez punkt świetlny elewacji domów w lewej dolnej części. Kompozycja oparta jest na rytmicznych pionach (pnie drzew, latarnie, pionowe podziały okien), którym przeciwstawiają się owalne kształty stolików kawowych i parasola, co dodatkowo wzmacnia ekspresyjny charakter pracy.

008
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

Postacie na tarasie kawiarni, ok. 1926

Technika mieszana na papierze
46 x 50 cm

Nabywca otrzyma certyfikat firmy CEBM (firma ekspercka Bobrowska Mielniczuk).

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca ta odsłania fragment kwadratu ocienionego dwoma dużymi drzewami liściastymi, pomiędzy którymi znajduje się latarnia; na placu zainstalowany jest taras kawiarni lub restauracji z okrągłymi stolikami; w jednym widzimy sylwetkę siedzącej kobiety w czarnym kapeluszu, drugi stół zwieńczony jest okrągłym czerwonym parasolem, widać też kilka innych postaci potraktowanych w sposób sumaryczny; w tle widać fasady domów, których okna zamykane są okiennicami; to oryginalne dzieło Zygmunta Józefa Menkesa (1896 Lwów - 1986 Nowy Jork). Praca przedstawia Place de la Tour we francuskim kurorcie nadmorskim Sanary-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie znajduje się Hôtel de la Tour z kawiarnią na tarasie. Menkes namalował w 1926 roku inny widok tego placu z hotelem w tle i fontanną na cześć łatwo rozpoznawalnej marynarki wojennej, zatytułowany Autoportret przed Hôtel de la tour, Sanary. Prezentowana praca datuje się na ca. 1926. Po studiach w rodzinnym Lwowie, a następnie w Krakowie, Menkes przybył do Paryża w 1923 roku i dwa lata później zdecydował się osiedlić tam na stałe. Wtedy to odwiedził Francję, a w szczególności Lazurowe Wybrzeże. Prezentowana praca jest doskonałym przykładem malarskiego talentu Menkesa, który w tamtym czasie posługiwał się bardzo charakterystyczną dla niego gamą kolorystyczną, opartą na barwach dopełniających: zielonym i czerwonym, stonowanych odcieniach o zmiennej intensywności, które nadają dziełu barwny charakter. dynamizm, który artysta wzmacnia drobnymi akcentami czerni i bieli, a dopełnia obszarami beżu – jasnej ochry. Praca jest również ożywiona kontrastem barw, jaki tworzy ciemna masa roślinności w górnej i prawej części obrazu, równoważona przez punkt świetlny elewacji domów w lewej dolnej części. Kompozycja oparta jest na rytmicznych pionach (pnie drzew, latarnie, pionowe podziały okien), którym przeciwstawiają się owalne kształty stolików kawowych i parasola, co dodatkowo wzmacnia ekspresyjny charakter pracy.