Praca ta odsłania fragment kwadratu ocienionego dwoma dużymi drzewami liściastymi, pomiędzy którymi znajduje się latarnia; na placu zainstalowany jest taras kawiarni lub restauracji z okrągłymi stolikami; w jednym widzimy sylwetkę siedzącej kobiety w czarnym kapeluszu, drugi stół zwieńczony jest okrągłym czerwonym parasolem, widać też kilka innych postaci potraktowanych w sposób sumaryczny; w tle widać fasady domów, których okna zamykane są okiennicami; to oryginalne dzieło Zygmunta Józefa Menkesa (1896 Lwów - 1986 Nowy Jork). Praca przedstawia Place de la Tour we francuskim kurorcie nadmorskim Sanary-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie znajduje się Hôtel de la Tour z kawiarnią na tarasie. Menkes namalował w 1926 roku inny widok tego placu z hotelem w tle i fontanną na cześć łatwo rozpoznawalnej marynarki wojennej, zatytułowany Autoportret przed Hôtel de la tour, Sanary. Prezentowana praca datuje się na ca. 1926. Po studiach w rodzinnym Lwowie, a następnie w Krakowie, Menkes przybył do Paryża w 1923 roku i dwa lata później zdecydował się osiedlić tam na stałe. Wtedy to odwiedził Francję, a w szczególności Lazurowe Wybrzeże. Prezentowana praca jest doskonałym przykładem malarskiego talentu Menkesa, który w tamtym czasie posługiwał się bardzo charakterystyczną dla niego gamą kolorystyczną, opartą na barwach dopełniających: zielonym i czerwonym, stonowanych odcieniach o zmiennej intensywności, które nadają dziełu barwny charakter. dynamizm, który artysta wzmacnia drobnymi akcentami czerni i bieli, a dopełnia obszarami beżu – jasnej ochry. Praca jest również ożywiona kontrastem barw, jaki tworzy ciemna masa roślinności w górnej i prawej części obrazu, równoważona przez punkt świetlny elewacji domów w lewej dolnej części. Kompozycja oparta jest na rytmicznych pionach (pnie drzew, latarnie, pionowe podziały okien), którym przeciwstawiają się owalne kształty stolików kawowych i parasola, co dodatkowo wzmacnia ekspresyjny charakter pracy.
Technika mieszana na papierze
46 x 50 cm
Nabywca otrzyma certyfikat firmy CEBM (firma ekspercka Bobrowska Mielniczuk).
Praca ta odsłania fragment kwadratu ocienionego dwoma dużymi drzewami liściastymi, pomiędzy którymi znajduje się latarnia; na placu zainstalowany jest taras kawiarni lub restauracji z okrągłymi stolikami; w jednym widzimy sylwetkę siedzącej kobiety w czarnym kapeluszu, drugi stół zwieńczony jest okrągłym czerwonym parasolem, widać też kilka innych postaci potraktowanych w sposób sumaryczny; w tle widać fasady domów, których okna zamykane są okiennicami; to oryginalne dzieło Zygmunta Józefa Menkesa (1896 Lwów - 1986 Nowy Jork). Praca przedstawia Place de la Tour we francuskim kurorcie nadmorskim Sanary-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie znajduje się Hôtel de la Tour z kawiarnią na tarasie. Menkes namalował w 1926 roku inny widok tego placu z hotelem w tle i fontanną na cześć łatwo rozpoznawalnej marynarki wojennej, zatytułowany Autoportret przed Hôtel de la tour, Sanary. Prezentowana praca datuje się na ca. 1926. Po studiach w rodzinnym Lwowie, a następnie w Krakowie, Menkes przybył do Paryża w 1923 roku i dwa lata później zdecydował się osiedlić tam na stałe. Wtedy to odwiedził Francję, a w szczególności Lazurowe Wybrzeże. Prezentowana praca jest doskonałym przykładem malarskiego talentu Menkesa, który w tamtym czasie posługiwał się bardzo charakterystyczną dla niego gamą kolorystyczną, opartą na barwach dopełniających: zielonym i czerwonym, stonowanych odcieniach o zmiennej intensywności, które nadają dziełu barwny charakter. dynamizm, który artysta wzmacnia drobnymi akcentami czerni i bieli, a dopełnia obszarami beżu – jasnej ochry. Praca jest również ożywiona kontrastem barw, jaki tworzy ciemna masa roślinności w górnej i prawej części obrazu, równoważona przez punkt świetlny elewacji domów w lewej dolnej części. Kompozycja oparta jest na rytmicznych pionach (pnie drzew, latarnie, pionowe podziały okien), którym przeciwstawiają się owalne kształty stolików kawowych i parasola, co dodatkowo wzmacnia ekspresyjny charakter pracy.