Artysta, podziwiając tradycję malarstwa holenderskiego XVII w., tworzył figuratywne przedstawienia o zunifikowanych cechach zobrazowanych postaci, równocześnie stosownie je uwspółcześniając. Płótna utrzymane są w stonowanej gamie barwnej, ponieważ kolor – płaszczyzna przez niego wyznaczona, jest dla Kiejstuta Bereźnickiego jednym z ważniejszych elementów dzieła. Próżno szukać w nich gwałtowności, czy emocjonalnych uniesień, ich statyczny charakter sprzyja kontemplacji. Przyjaciel malarza Paweł Huelle powiedział: „Patrząc na obrazy Bereźnickiego widzę w nich zaproszenie do medytacji. Ich rytm, ich wewnętrzna cisza, wreszcie nieustanne pogłębianie kilku zaledwie, ale niesłychanie ważnych motywów egzystencji, są jak powrót do źródeł”.

062
Kiejstut BEREŹNICKI (ur. 1935, Poznań)

Postać nad morzem, 2021

olej, płótno; 65 x 50 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Kiejstut Bereźnicki / Postać nad morzem. 2021 oraz poniżej podpis artysty.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta, podziwiając tradycję malarstwa holenderskiego XVII w., tworzył figuratywne przedstawienia o zunifikowanych cechach zobrazowanych postaci, równocześnie stosownie je uwspółcześniając. Płótna utrzymane są w stonowanej gamie barwnej, ponieważ kolor – płaszczyzna przez niego wyznaczona, jest dla Kiejstuta Bereźnickiego jednym z ważniejszych elementów dzieła. Próżno szukać w nich gwałtowności, czy emocjonalnych uniesień, ich statyczny charakter sprzyja kontemplacji. Przyjaciel malarza Paweł Huelle powiedział: „Patrząc na obrazy Bereźnickiego widzę w nich zaproszenie do medytacji. Ich rytm, ich wewnętrzna cisza, wreszcie nieustanne pogłębianie kilku zaledwie, ale niesłychanie ważnych motywów egzystencji, są jak powrót do źródeł”.