Ryszard Grzyb, w 1981 roku, uzyskał dyplom w pracowni Rajmunda Ziemskiego na warszawskiej ASP. Współzałożyciel grupy artystycznej Gruppa (1982). Przedstawiciel neoekspresjonizmu. Poza malarstwem uprawia projektowanie graficzne, jest również poetą. Po kilku fazach „papierów”, czyli kompozycji niemalże zawsze wykonywanych temperą na płótnie oraz neoekspresjonistycznym malarstwie pełnym ruchu i „walki”, w malarstwie artysty zaczynają pojawiać się zwierzęta: nosorożce, króliki, ptaki. Jak pisze Dorota Jarecka: „W 1987 roku malarstwo Grzyba traci straszliwy rozmach. Wraca do poprzedniego stanu - równowagi i koncentracji. Kompozycje stają się zwarte, przedstawiają coraz mniej zdarzeń, coraz więcej pojedynczych postaci i znaków, które zawieszone w pustej przestrzeni przypominają totemy, maskotki albo maski. Malarstwo ogranicza się do maski. Zbliża się do metafizyki. Jakby coraz czystsza, coraz wyraźniejsza forma pozwalała stawiać coraz wyraźniejsze pytania.”
Oprac. na podstawie: culture.pl, ryszardgrzyb.pl, Dorota Jarecka, Wstęp do katalogu wystawy: Obrazy i Rysunki. Ryszard Grzyb, Kraków, Galeria Zderzak, listopad 1990.
olej, płótno; 89 x 116 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie : RYSZARD GRZYB / 1988 / POSTAĆ NA POSTAĆ W
Ryszard Grzyb, w 1981 roku, uzyskał dyplom w pracowni Rajmunda Ziemskiego na warszawskiej ASP. Współzałożyciel grupy artystycznej Gruppa (1982). Przedstawiciel neoekspresjonizmu. Poza malarstwem uprawia projektowanie graficzne, jest również poetą. Po kilku fazach „papierów”, czyli kompozycji niemalże zawsze wykonywanych temperą na płótnie oraz neoekspresjonistycznym malarstwie pełnym ruchu i „walki”, w malarstwie artysty zaczynają pojawiać się zwierzęta: nosorożce, króliki, ptaki. Jak pisze Dorota Jarecka: „W 1987 roku malarstwo Grzyba traci straszliwy rozmach. Wraca do poprzedniego stanu - równowagi i koncentracji. Kompozycje stają się zwarte, przedstawiają coraz mniej zdarzeń, coraz więcej pojedynczych postaci i znaków, które zawieszone w pustej przestrzeni przypominają totemy, maskotki albo maski. Malarstwo ogranicza się do maski. Zbliża się do metafizyki. Jakby coraz czystsza, coraz wyraźniejsza forma pozwalała stawiać coraz wyraźniejsze pytania.”
Oprac. na podstawie: culture.pl, ryszardgrzyb.pl, Dorota Jarecka, Wstęp do katalogu wystawy: Obrazy i Rysunki. Ryszard Grzyb, Kraków, Galeria Zderzak, listopad 1990.