Malarz i grafik, uczeń krakowskiej ASP w pracowniach Axentowicza i Weissa oraz Kunstgewerbeschule w Hamburgu, gdzie uczył się drukarstwa i drzeworytu. Studia kontynuował w Paryżu. W latach dwudziestych współpracuje przy dekoracji synagogi w Będzinie, swoim mieście rodzinnym. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, jest członkiem Zrzeszenia Żydowskich Malarzy i Rze¼biarzy w Krakowie. Swoje prace pokazuje na licznych wystawach, m. in. w warszawskim IPS-ie, w 1932 Salon Garlińskiego organizuje wystawę indywidualną ok. 60 jego prac. W 1936 wyjeżdza na półtoraroczny pobyt do Palestyny. Po powrocie do kraju nadal prowadzi aktywne życie artystyczne. Okupację spędza w będzińskim getcie. W 1943 wraz z żoną i matką zostaje wywieziony do Oświęcimia, w 1945 przebywa w Mauthausen, gdzie na wieść o ich śmierci popełnia samobójstwo w przededniu wyzwolenia obozu. Jego prace malarskie tematycznie nawiązują do architektury małych polskich miasteczek, pejzaży widzianych we Francji, Włoszech i Palestynie, maluje również studia portretowe. Bardzo wysoko oceniana twórczość graficzna artysty bywa porównywana z osiągnięciami Rytu, prace z początku lat trzydziestych w swej surowości i syntetyce nawiązują do niemieckiego eskspresjonizmu. Ich społeczna tematyka, rozgrywająca się w pejzażu przemysłowych osiedli, ukazuje wynędzniałe środowiska robotniczych rodzin. Pochodzące z tego okresu trzy prace to "Posiłek", "Odpoczynek" i "Bezrobotni".

106
(Ziegler) Samuel CYGLER (1898-1945)

Posiłek, ok. 1930

drzeworyt, 21,6 x 16,6 cm
sygn. oł. p.d.: S. Cygler
bibułka naklejona na papier, na którego odwrocie autorski napis atramentem l.g.: Samuel Cygler / Będzin Kołłątaja 37 / "Posiłek" drzeworyt / cena zł. 25=; p.g. ten sam tekst w języku hebrajskim

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz i grafik, uczeń krakowskiej ASP w pracowniach Axentowicza i Weissa oraz Kunstgewerbeschule w Hamburgu, gdzie uczył się drukarstwa i drzeworytu. Studia kontynuował w Paryżu. W latach dwudziestych współpracuje przy dekoracji synagogi w Będzinie, swoim mieście rodzinnym. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, jest członkiem Zrzeszenia Żydowskich Malarzy i Rze¼biarzy w Krakowie. Swoje prace pokazuje na licznych wystawach, m. in. w warszawskim IPS-ie, w 1932 Salon Garlińskiego organizuje wystawę indywidualną ok. 60 jego prac. W 1936 wyjeżdza na półtoraroczny pobyt do Palestyny. Po powrocie do kraju nadal prowadzi aktywne życie artystyczne. Okupację spędza w będzińskim getcie. W 1943 wraz z żoną i matką zostaje wywieziony do Oświęcimia, w 1945 przebywa w Mauthausen, gdzie na wieść o ich śmierci popełnia samobójstwo w przededniu wyzwolenia obozu. Jego prace malarskie tematycznie nawiązują do architektury małych polskich miasteczek, pejzaży widzianych we Francji, Włoszech i Palestynie, maluje również studia portretowe. Bardzo wysoko oceniana twórczość graficzna artysty bywa porównywana z osiągnięciami Rytu, prace z początku lat trzydziestych w swej surowości i syntetyce nawiązują do niemieckiego eskspresjonizmu. Ich społeczna tematyka, rozgrywająca się w pejzażu przemysłowych osiedli, ukazuje wynędzniałe środowiska robotniczych rodzin. Pochodzące z tego okresu trzy prace to "Posiłek", "Odpoczynek" i "Bezrobotni".