Kossak stworzył kilka wariantów tego tematu, przedstawiając sceny, w których ścigani są przejeżdżający lasem bądź polną drogą żołnierze czy też ułani [por. K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1992, il. 196, 197, 198 i 199].
Obok wielkich obrazów w pracowni Kossaka powstawały również prace mniejszego formatu, które artysta przeznaczał na sprzedaż, aczkolwiek były one na dobrym poziomie i odznaczały się urokiem zarówno kompozycji jak i pejzażu. Kossak był dobrym pejzażystą. Jego obrazy miały swój specyficzny nastrój, były miłe dla oka, na co nie zawsze zwraca się uwagę skoncentrowaną na analizie figur i ich ugrupowaniu [cyt. za K. Olszański, dz. cyt., s. 31.]
Olej, tektura;
34,5 x 49,2 cm
Sygnowany l. d.: Jerzy Kossak | 1946
Kossak stworzył kilka wariantów tego tematu, przedstawiając sceny, w których ścigani są przejeżdżający lasem bądź polną drogą żołnierze czy też ułani [por. K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1992, il. 196, 197, 198 i 199].
Obok wielkich obrazów w pracowni Kossaka powstawały również prace mniejszego formatu, które artysta przeznaczał na sprzedaż, aczkolwiek były one na dobrym poziomie i odznaczały się urokiem zarówno kompozycji jak i pejzażu. Kossak był dobrym pejzażystą. Jego obrazy miały swój specyficzny nastrój, były miłe dla oka, na co nie zawsze zwraca się uwagę skoncentrowaną na analizie figur i ich ugrupowaniu [cyt. za K. Olszański, dz. cyt., s. 31.]