Praca powstała w październiku 1867 roku podczas studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Siemiradzki wspominał wielokrotnie o "Porwaniu Sabinek" w listach do rodziców. Relacjonował w nich żywe zainteresowanie nauczycieli szkicem. Otrzymał ocenę bardzo dobrą od rektora Fiodora Antonowicza, a sekretarz rady publicznie podziękował mu w imieniu profesorów za talent i wysoki poziom wykonania. Jest to jedna z nielicznych znanych prac z czasów pobytu w Petersburgu, jak również jedna z pierwszych prac gdzie tak wyraźnie artysta nawiązał do tematyki antycznej. "Porwanie Sabinek" to obok innych znakomitych pozycji uznanych dotąd za zaginione, dzieło o dużym znaczeniu historycznym dla malarstwa polskiego jak i dla samych studiów nad twórczością H. Siemiradzkiego.
Literatura: "Listy Henryka Siemiradzkiego (1843-1902) do rodziców (Hipolita i Michaliny Siemiradzkich) 1852", 1864-1893, Papieski Instytut Studiów Kościelnych w Rzymie. Listy, karta 145 rev., Listy karta 147 rev.
"Siemiradzki. Opowieść biograficzna", J. Dłużyk, Warszawa 1986, s.74.
"O Henryku Siemiradzkim i zmienności gustów estetycznych", P. Szubert, "Art. & Business" 1998, nr 12, s.33-38, s.33.
Obraz posiada ekspertyzę Agencji Art Konsultant.

18
Henryk SIEMIRADZKI (1843 - 1902)

Porwanie Sabinek 1867

sepia, gwasz, papier, 54,4 x 76,1 cm,
sygn. p.d.: Siemiradzki (cyrylicą) 1867

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca powstała w październiku 1867 roku podczas studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Siemiradzki wspominał wielokrotnie o "Porwaniu Sabinek" w listach do rodziców. Relacjonował w nich żywe zainteresowanie nauczycieli szkicem. Otrzymał ocenę bardzo dobrą od rektora Fiodora Antonowicza, a sekretarz rady publicznie podziękował mu w imieniu profesorów za talent i wysoki poziom wykonania. Jest to jedna z nielicznych znanych prac z czasów pobytu w Petersburgu, jak również jedna z pierwszych prac gdzie tak wyraźnie artysta nawiązał do tematyki antycznej. "Porwanie Sabinek" to obok innych znakomitych pozycji uznanych dotąd za zaginione, dzieło o dużym znaczeniu historycznym dla malarstwa polskiego jak i dla samych studiów nad twórczością H. Siemiradzkiego.
Literatura: "Listy Henryka Siemiradzkiego (1843-1902) do rodziców (Hipolita i Michaliny Siemiradzkich) 1852", 1864-1893, Papieski Instytut Studiów Kościelnych w Rzymie. Listy, karta 145 rev., Listy karta 147 rev.
"Siemiradzki. Opowieść biograficzna", J. Dłużyk, Warszawa 1986, s.74.
"O Henryku Siemiradzkim i zmienności gustów estetycznych", P. Szubert, "Art. & Business" 1998, nr 12, s.33-38, s.33.
Obraz posiada ekspertyzę Agencji Art Konsultant.