Ada, właść. Adela z d. Goller, to najważniejsza osoba w życiu Wlastimila Hofmana, jego ukochana żona. Urodzona w 1884 roku, była trzynastym dzieckiem, wyczekaną córką Franciszka Gollera. Od najmłodszych lat ojciec dzielił się z nią pasją do sztuki, literatury i muzyki. W 1906 roku razem wybrali się na wystawę grupy „Manes“, z której ojciec zakupił obraz Na światło pędzla Wlastimila Hofmana. W 1905 r. Ada poślubiła Ludwika Hammera – ciotecznego brata Wlastimila. Nie było to jednak szczęśliwe małżeństwo, a drogi małżonków szybko się rozeszły. Mąż pracował do późna i wdawał się w liczne romanse, a Ada, pozostawiona sama sobie, nie mająca dzieci, żyła w osamotnieniu. Wszystko zmieniło się, gdy, na zaproszenie Ludwika, przyjechał i zamieszkał z nimi Hofman. Ada spędzała z artystą wiele czasu, prowadziła ożywione dyskusje. Pomagała mu przy pracy – sprzątała pracownię, czyściła pędzle, kupowała płótna. Często też pozowała mu do obrazów, jednym z nich jest właśnie oferowane dzieło. Obraz powstał zatem w szczególnym momencie życia artysty, kiedy rodziło się między nim a jego przyszłą żoną gorące uczucie. W 1917 roku Ada zdecydowała się na wyjazd z Hofmanem do Krakowa – tak zaczął się ich związek, który zakończyła dopiero śmierć Ady w roku 1968.
olej, deska mahoniowa
41 x 31,5 cm
sygn. l.g.: Wlastimil Hofmann Praga 1916
Na odwrocie napis autorski czarnym olejem: Portret Adzi poczęty w dniu | Jej imienin 16 grudnia | r.p. 1915 | Wlastimil Hofmann | Dokończony 16 grudnia r.p. 1916; poniżej napis: PORTRET ŻONY ARTYSTY | 41 cm x 31 cm
Ada, właść. Adela z d. Goller, to najważniejsza osoba w życiu Wlastimila Hofmana, jego ukochana żona. Urodzona w 1884 roku, była trzynastym dzieckiem, wyczekaną córką Franciszka Gollera. Od najmłodszych lat ojciec dzielił się z nią pasją do sztuki, literatury i muzyki. W 1906 roku razem wybrali się na wystawę grupy „Manes“, z której ojciec zakupił obraz Na światło pędzla Wlastimila Hofmana. W 1905 r. Ada poślubiła Ludwika Hammera – ciotecznego brata Wlastimila. Nie było to jednak szczęśliwe małżeństwo, a drogi małżonków szybko się rozeszły. Mąż pracował do późna i wdawał się w liczne romanse, a Ada, pozostawiona sama sobie, nie mająca dzieci, żyła w osamotnieniu. Wszystko zmieniło się, gdy, na zaproszenie Ludwika, przyjechał i zamieszkał z nimi Hofman. Ada spędzała z artystą wiele czasu, prowadziła ożywione dyskusje. Pomagała mu przy pracy – sprzątała pracownię, czyściła pędzle, kupowała płótna. Często też pozowała mu do obrazów, jednym z nich jest właśnie oferowane dzieło. Obraz powstał zatem w szczególnym momencie życia artysty, kiedy rodziło się między nim a jego przyszłą żoną gorące uczucie. W 1917 roku Ada zdecydowała się na wyjazd z Hofmanem do Krakowa – tak zaczął się ich związek, który zakończyła dopiero śmierć Ady w roku 1968.