Pochodzenie:
– Polska, kolekcja prywatna
– kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków
– Z. M. Legutko, E.Brunswick, New Jersey, 1982

Wystawiany:
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, Muzeum Narodowe w Warszawie: 23 maja – 9 sierpnia 1992;
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, Muzeum Narodowe w Poznaniu: 22 sierpnia – 25 października 1992 r.

Reprodukowany:
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, WAiF – Auriga, Warszawa 1992, il. str. 173
– „Polish Paintings and Prints Catalogue
number two”, Z. Michal Legutko, The
Lipert Studio, N.Jersey (10 XI 1982), s.15, poz. 54

Opisany:
– Irena Jakimowicz, „Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939”, MN Warszawa 1990 r., I 704, s. 93

Zofia z Małeckich, primo voto Bagniewska, secundo voto Rajchmanowa, tertio voto Kowalska urodziła się 8 października 1904 r. w Warszawie i była córką Antoniego i Zofii Małeckiej z d. Jaczewskiej. „… jako nastolatka, była wysoką, smukłą, giętką jak trzcina, poruszała się zgrabnie i posuwisto biodrami naprzód. Wyróżniała się powabem, wdziękiem, melodyjnym głosem i różnorodnie kokietującym uśmiechem. Spod lekko przymkniętych, ciemno-piwnych oczu jasno-niebieskich białkach sypała blaskami w migotliwych spojrzeniach. Podobała się wszystkim i była bardzo lubianą.” (maszynopis gen. W. Kowalskiego pt.: „ Materiały do życiorysu lub opowieści o sylwetce śp. Zofii Kowalskiej…”, Instytut J. Piłsudskiego w Nowym Yorku.). Małecka prowadziła bujne życie towarzyskie, obracała się w kręgu wysokich dygnitarzy, literatów - Skamandryci, w szczególności Jan Lechoń – ludzi nauki oraz artystów. Prowadziła majątek ziemski w Ławnie, następnie zamieszkała w Warszawie, a po wojnie w Stanach Zjednoczonych. Wiele podróżowała po Europie i Bliskim Wschodzie. Chętnie pojawiała się w Zakopanym. Tam poznała Witkacego, który kilkakrotnie wykonał portret Małeckiej – trzy powstały w maju 1927 roku, w tym oferowany na aukcji pastel w typie „A” oraz następne w październiku tego samego roku i w maju 1928 roku, kładąc ekspresję na dużych, o migdałowym wykroju oczach modelki.
Tekst powstał w oparciu o materiały udostępnione przez p. Andrzeja Lemiaszka na stronie witkacologia.eu [dostęp: 26.09.2019]

002
Stanisław Ignacy Witkiewicz WITKACY (1885 Warszawa -1939 Jeziory na Polesiu)

Portret Zofii Maleckiej, V 1927 r.

pastel, papier brązowy, 60,5 × 46 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: T.A/Ignacy Witkiewicz/1927 V/NP. ” = P = NP. = NP. 1/2/2.3

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzenie:
– Polska, kolekcja prywatna
– kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków
– Z. M. Legutko, E.Brunswick, New Jersey, 1982

Wystawiany:
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, Muzeum Narodowe w Warszawie: 23 maja – 9 sierpnia 1992;
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, Muzeum Narodowe w Poznaniu: 22 sierpnia – 25 października 1992 r.

Reprodukowany:
– „Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków”, WAiF – Auriga, Warszawa 1992, il. str. 173
– „Polish Paintings and Prints Catalogue
number two”, Z. Michal Legutko, The
Lipert Studio, N.Jersey (10 XI 1982), s.15, poz. 54

Opisany:
– Irena Jakimowicz, „Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939”, MN Warszawa 1990 r., I 704, s. 93

Zofia z Małeckich, primo voto Bagniewska, secundo voto Rajchmanowa, tertio voto Kowalska urodziła się 8 października 1904 r. w Warszawie i była córką Antoniego i Zofii Małeckiej z d. Jaczewskiej. „… jako nastolatka, była wysoką, smukłą, giętką jak trzcina, poruszała się zgrabnie i posuwisto biodrami naprzód. Wyróżniała się powabem, wdziękiem, melodyjnym głosem i różnorodnie kokietującym uśmiechem. Spod lekko przymkniętych, ciemno-piwnych oczu jasno-niebieskich białkach sypała blaskami w migotliwych spojrzeniach. Podobała się wszystkim i była bardzo lubianą.” (maszynopis gen. W. Kowalskiego pt.: „ Materiały do życiorysu lub opowieści o sylwetce śp. Zofii Kowalskiej…”, Instytut J. Piłsudskiego w Nowym Yorku.). Małecka prowadziła bujne życie towarzyskie, obracała się w kręgu wysokich dygnitarzy, literatów - Skamandryci, w szczególności Jan Lechoń – ludzi nauki oraz artystów. Prowadziła majątek ziemski w Ławnie, następnie zamieszkała w Warszawie, a po wojnie w Stanach Zjednoczonych. Wiele podróżowała po Europie i Bliskim Wschodzie. Chętnie pojawiała się w Zakopanym. Tam poznała Witkacego, który kilkakrotnie wykonał portret Małeckiej – trzy powstały w maju 1927 roku, w tym oferowany na aukcji pastel w typie „A” oraz następne w październiku tego samego roku i w maju 1928 roku, kładąc ekspresję na dużych, o migdałowym wykroju oczach modelki.
Tekst powstał w oparciu o materiały udostępnione przez p. Andrzeja Lemiaszka na stronie witkacologia.eu [dostęp: 26.09.2019]