Latem 1919 roku Jacek Malczewski wraz siostrami, starszą Bronisławą i młodszą Heleną, osiadł we dworze w Lusławicach nad Dunajcem. Z tego okresu pochodzą symboliczne kompozycje: Zmartwychwstanie (1920) czy Święta Agnieszka (1920-1921). Jednakże po 1919 roku, po rezygnacji ze stanowiska rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1921 roku, artysta zajmował się głównie portretowaniem rodziny i bliskich, często w codziennych sytuacjach czy w otoczeniu pobliskiego ogrodu. Oferowany obraz stanowi jedną z takich kompozycji intymnych, rodzinnych. Przedstawia salonik, zapewne we dworze w Lusławicach, gdzie w otoczeniu obrazów, mebli okrytych wzorzystymi tkaninami, kwiatów oraz licznych bibelotów, siedzi kobieta - siostra artysty Bronisława (1888-1953) - postać w prostym giętym fotelu, skupiona na lekturze. Kompozycja, podkreślona łagodną poświatą padająca z okna znajdującego się po lewej stronie, przedstawia siostrę artysty. Poza skrupulatnym oddaniem charakteru wnętrza epoki, na obrazie można dostrzec również ściany ciasno zapełnione obrazami, być może samego Jacka Malczewskiego. Na przykład kompozycja znajdująca się na ścianie z oknem - monochromatyczny szkic do obrazu - umieszczona w półcieniu przywodzi skojarzenia z dziełem Jacka Malczewskiego Zatruta studnia.

56
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Portret siostry artysty Bronisławy - We wnętrzu, 1920

olej, tektura; 74 x 102 cm;
sygn. i dat. p. g.: J. Malczewski / 1920.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Latem 1919 roku Jacek Malczewski wraz siostrami, starszą Bronisławą i młodszą Heleną, osiadł we dworze w Lusławicach nad Dunajcem. Z tego okresu pochodzą symboliczne kompozycje: Zmartwychwstanie (1920) czy Święta Agnieszka (1920-1921). Jednakże po 1919 roku, po rezygnacji ze stanowiska rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1921 roku, artysta zajmował się głównie portretowaniem rodziny i bliskich, często w codziennych sytuacjach czy w otoczeniu pobliskiego ogrodu. Oferowany obraz stanowi jedną z takich kompozycji intymnych, rodzinnych. Przedstawia salonik, zapewne we dworze w Lusławicach, gdzie w otoczeniu obrazów, mebli okrytych wzorzystymi tkaninami, kwiatów oraz licznych bibelotów, siedzi kobieta - siostra artysty Bronisława (1888-1953) - postać w prostym giętym fotelu, skupiona na lekturze. Kompozycja, podkreślona łagodną poświatą padająca z okna znajdującego się po lewej stronie, przedstawia siostrę artysty. Poza skrupulatnym oddaniem charakteru wnętrza epoki, na obrazie można dostrzec również ściany ciasno zapełnione obrazami, być może samego Jacka Malczewskiego. Na przykład kompozycja znajdująca się na ścianie z oknem - monochromatyczny szkic do obrazu - umieszczona w półcieniu przywodzi skojarzenia z dziełem Jacka Malczewskiego Zatruta studnia.