„Równocześnie przez całe niemal życie Kwiatkowski trudnił się malarstwem portretowym. W ciągu wielu lat tworzył dziesiątki wizerunków współczesnych ludzi w obrazach olejnych, akwarelach, rysunkach i miniaturach (…). Przygotował serię portretowych studiów osób z rodziny Czartoryskich. (…) Malował Kwiatkowski kilkakrotnie Adama Mickiewicza, którego poznał na przełomie 1832/33 i z którym utrzymywał zażyłe i serdeczne kontakty. Szczególnie w ostatnich latach życia poety. (…) Związany długoletnią przyjaźnią z Fryderykiem Chopinem, Kwiatkowski wykonał w różnych ujęciach technikach kilkadziesiąt wizerunków muzyka, które zyskały mu miano pierwszego malarza Chopina i autorytetu, „przed którym wszyscy inni musieli ustąpić”.” A. Malbechowska-Luty, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.): malarze, rzeźbiarze, graficy, Tom IV, Kl-La, Ossolineum 1986, s. 408.
olej, płótno, 46,5 × 38 cm
sygn. i dat. l. d.: „T. Kwiatkowski/1840”
na odwrocie stempel francuskiej firmy przyborów malarskich Vallé et Bourniche
„Równocześnie przez całe niemal życie Kwiatkowski trudnił się malarstwem portretowym. W ciągu wielu lat tworzył dziesiątki wizerunków współczesnych ludzi w obrazach olejnych, akwarelach, rysunkach i miniaturach (…). Przygotował serię portretowych studiów osób z rodziny Czartoryskich. (…) Malował Kwiatkowski kilkakrotnie Adama Mickiewicza, którego poznał na przełomie 1832/33 i z którym utrzymywał zażyłe i serdeczne kontakty. Szczególnie w ostatnich latach życia poety. (…) Związany długoletnią przyjaźnią z Fryderykiem Chopinem, Kwiatkowski wykonał w różnych ujęciach technikach kilkadziesiąt wizerunków muzyka, które zyskały mu miano pierwszego malarza Chopina i autorytetu, „przed którym wszyscy inni musieli ustąpić”.” A. Malbechowska-Luty, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.): malarze, rzeźbiarze, graficy, Tom IV, Kl-La, Ossolineum 1986, s. 408.