Ur. w 1968 roku. W latach 1989-1994 studiowała na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. G. Kowalskiego. Artystka tworzy wielkoformatowe, głównie czarno-białe fotografie, zazwyczaj wkomponowywane w przestrzenne instalacje oraz filmy wideo. W swojej twórczości konsekwentnie prezentuje rzeczywistość widzianą z perspektywy kobiecego spojrzenia, na społeczną oraz symboliczną formę funkcjonowania obrazu kobiety w kulturze. Górna przepracowuje motywy ikonograficzne sztuki religijnej, stereotypy społeczne, obdarzając swoje bohaterki nową siłą. Jej wystawy indywidualne odbyły się m.in. w: Atelier 340, Bruksela (2003), Bunkrze Sztuki, Kraków (2006), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (2006).
Prezentowana praca powstała na wystawę kurowaną przez Grzegorza Kowalskiego, zainicjowaną serią spotkań artystów, zainspirowanych pytaniem Juliusza Słowackiego z dramatu "Król Duch". Zdanie "Co widzi trupa wyszklona źrenica?" stało się również tytułem ekspozycji, na której znalazły się dzieła tychże artystów. Poeta w dramacie skupił się na jednej z teorii mesjanistycznej budowy wszechświata, wiążącej moralny perfekcjonizm z ideą rozwoju ducha. Wystawa stała się współczesną próbą jej interpretacji.
cykl zdjęć, wydruk fotograficzny
50 x 50 cm, 50 x 43 cm, 50 x 31 cm
Ur. w 1968 roku. W latach 1989-1994 studiowała na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. G. Kowalskiego. Artystka tworzy wielkoformatowe, głównie czarno-białe fotografie, zazwyczaj wkomponowywane w przestrzenne instalacje oraz filmy wideo. W swojej twórczości konsekwentnie prezentuje rzeczywistość widzianą z perspektywy kobiecego spojrzenia, na społeczną oraz symboliczną formę funkcjonowania obrazu kobiety w kulturze. Górna przepracowuje motywy ikonograficzne sztuki religijnej, stereotypy społeczne, obdarzając swoje bohaterki nową siłą. Jej wystawy indywidualne odbyły się m.in. w: Atelier 340, Bruksela (2003), Bunkrze Sztuki, Kraków (2006), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (2006).
Prezentowana praca powstała na wystawę kurowaną przez Grzegorza Kowalskiego, zainicjowaną serią spotkań artystów, zainspirowanych pytaniem Juliusza Słowackiego z dramatu "Król Duch". Zdanie "Co widzi trupa wyszklona źrenica?" stało się również tytułem ekspozycji, na której znalazły się dzieła tychże artystów. Poeta w dramacie skupił się na jednej z teorii mesjanistycznej budowy wszechświata, wiążącej moralny perfekcjonizm z ideą rozwoju ducha. Wystawa stała się współczesną próbą jej interpretacji.