Proweniencja:
Obraz pochodzi ze zbiorów Stanisława Wernera (1903-1985) ze Lwowa, prawnika i śpiewaka operowego. Wedle przekazów rodziny obraz został zakupiony od Feliksa Michała Wygrzywalskiego, który podczas okupacji w latach 1941/1942-1944 we Lwowie prowadził Kunstausstellung – salon sztuki. Salon prowadziła Maria A. Radecka, która pozostawiła relację z tych czasów, w której wymienia Wernera jako częstego gościa galerii: W Kunstaustellung wystawiał i sprzedawał nie tylko Feliks Wygrzywalski, lecz także cała plejada artystów. Prócz tego sprzedawaliśmy obrazy pozostawione w komisie przez osoby postronne. Ówczesne ciężkie warunki bytu zmuszały wielu do wyzbywania się nawet dzieł sztuki, aby zdobyć pieniądze na życie. Nabywcami byli: Niemcy, Włosi, Słowacy oraz polscy handlarze obrazów. Prócz sprzedających i kupujących, przychodziło do Kunstaustellung wielu znajomych i przyjaciół. Traktowali oni Salon jako miejsce spotkań towarzyskich i jak w cukierni przesiadywali w nim przez wiele godzin. Stałymi gośćmi byli artyści malarze Czesław i Tadeusz Sadowscy, tenor Stanisław Werner... kustosz muzeum Jerzy Guttler... i wielu, wielu innych. Wpadali na pogawędki malarze Rozwadowski i Batowski. Codziennym gościem był Kazimierz Sichulski... (cyt. za: S. Bołdok, Lwowskie środowisko plastyczne, Warszawa 2017 [maszynopis], s. 481).
Dr Piotr Hubal-Dobrzański (1845-1925), krakowski prawnik, znawca i mecenas sztuki, był jedną z najważniejszych osób w życiu Jacka Malczewskiego, początkowo mentor, później jeden z jego najbliższych przyjaciół. Od najwcześniejszych lat wspierał artystę jako opiekun i promotor jego sztuki: organizował wystawy, szukał kupców na jego obrazy, a także pomagał finansowo. Był często przez malarza portretowany.
olej, płótno naklejone na tekturę
25,5 x 17,9 cm
Na odwrocie pieczęć: REIM I SPÓŁKA | Skład farb i handel materyałów | pod „Czarnym psem“ | KRAKÓW | Rynek l. 37 linia A-B.
Do obrazu załączone trzy dawne „zaplecki“:
1. papier naklejony na papier z pieczęcią przy dolnej krawędzi: ALEKSANDER MAŁEK | PRACOWNIA ART. POZŁOTNICZA | Kraków, Szewska 24;
2. papier naklejony na papier z napisem centralnie (długopis): mieszczanin krakowski | p. Dobrzański | przyjaciel artysty;
3. papier z napisem przy dolnej krawędzi (czerwony flamaster): Mieszczanin Krakowski | p. Dobrzański | przyjaciel artysty | Malczewskiego
Proweniencja:
Obraz pochodzi ze zbiorów Stanisława Wernera (1903-1985) ze Lwowa, prawnika i śpiewaka operowego. Wedle przekazów rodziny obraz został zakupiony od Feliksa Michała Wygrzywalskiego, który podczas okupacji w latach 1941/1942-1944 we Lwowie prowadził Kunstausstellung – salon sztuki. Salon prowadziła Maria A. Radecka, która pozostawiła relację z tych czasów, w której wymienia Wernera jako częstego gościa galerii: W Kunstaustellung wystawiał i sprzedawał nie tylko Feliks Wygrzywalski, lecz także cała plejada artystów. Prócz tego sprzedawaliśmy obrazy pozostawione w komisie przez osoby postronne. Ówczesne ciężkie warunki bytu zmuszały wielu do wyzbywania się nawet dzieł sztuki, aby zdobyć pieniądze na życie. Nabywcami byli: Niemcy, Włosi, Słowacy oraz polscy handlarze obrazów. Prócz sprzedających i kupujących, przychodziło do Kunstaustellung wielu znajomych i przyjaciół. Traktowali oni Salon jako miejsce spotkań towarzyskich i jak w cukierni przesiadywali w nim przez wiele godzin. Stałymi gośćmi byli artyści malarze Czesław i Tadeusz Sadowscy, tenor Stanisław Werner... kustosz muzeum Jerzy Guttler... i wielu, wielu innych. Wpadali na pogawędki malarze Rozwadowski i Batowski. Codziennym gościem był Kazimierz Sichulski... (cyt. za: S. Bołdok, Lwowskie środowisko plastyczne, Warszawa 2017 [maszynopis], s. 481).
Dr Piotr Hubal-Dobrzański (1845-1925), krakowski prawnik, znawca i mecenas sztuki, był jedną z najważniejszych osób w życiu Jacka Malczewskiego, początkowo mentor, później jeden z jego najbliższych przyjaciół. Od najwcześniejszych lat wspierał artystę jako opiekun i promotor jego sztuki: organizował wystawy, szukał kupców na jego obrazy, a także pomagał finansowo. Był często przez malarza portretowany.