Sportretowana Maria Iwanowna Patzak (Petersburg 1865 – Pargołowo k. Petersburga 1915) była córką Austriaka Johanna-Friedricha Patzaka, właściciela salonu mód w Petersburgu. Wiadomo, że Maria Iwanowna była z wykształcenia artystką, więc prawdopodobnie studiowała we Francji, na co mógłby wskazywać również prezentowany portret. Datowane na 1882 r. płótno, Kraczkowski namalował w okresie pobytu na stypendium w petersburskiej Akademii (1880-1884). Po odwiedzeniu Berlina, Düsseldorfu, Monachium, Mediolanu i Madrytu – artysta zamieszkał w Paryżu. Portret był niezwykle rzadkim w jego twórczości gatunkiem, ponieważ artysta był przede wszystkim pejzażystą. Niestety nie wiemy w jakich okolicznościach Maria i Józef się poznali, ani jak doszło do namalowania portretu. Maria Iwanowna wróciła do Rosji ok. 1885 r., a w 1887 r. wyszła za mąż za skrzypka Michaiła Wasiliewicza Matiuszyna (1861-1934), nieślubnego potomka słynnej dynastii aktorskiej Saburowów, z którym miała czworo dzieci – Mikołaja, Annę, Lidię i Marię. W latach 1882-1913 Matiuszyn był pierwszym skrzypkiem orkiestry dworskiej. Wiadomo, że to właśnie Maria namówiła męża do zajęcia się malarstwem. Zaczął uczęszczać na zajęcia w Towarzystwie Zachęty Sztuk, a następnie w pracowni Jana Ciąglińskiego w Petersburgu, gdzie spotkał Jelenę Henrykowną Guro (Eleonorę Gouraud), w której się zakochał i rozwiódł z Marią (w 1904 lub 1906). Później Matiuszyn został słynnym malarzem-futurystą i teoretykiem awangardy oraz autorem futurystycznej opery Zwycięstwo nad słońcem (1913). Zachował się akwarelowy portret Marii, pędzla jej męża w zbiorach Państwowego Muzeum Historii Sankt-Petersburga, datowany na pocz. XX w.
olej, płótno naklejone na tekturę
28,8 x 19,8 cm
sygn. cyrylicą p.d.: I. Kraczkowskij | 1882.
Na odwrocie p.d. nalepka (atrament): Kraczkowskogo | Mlle Patzak | [...].
Sportretowana Maria Iwanowna Patzak (Petersburg 1865 – Pargołowo k. Petersburga 1915) była córką Austriaka Johanna-Friedricha Patzaka, właściciela salonu mód w Petersburgu. Wiadomo, że Maria Iwanowna była z wykształcenia artystką, więc prawdopodobnie studiowała we Francji, na co mógłby wskazywać również prezentowany portret. Datowane na 1882 r. płótno, Kraczkowski namalował w okresie pobytu na stypendium w petersburskiej Akademii (1880-1884). Po odwiedzeniu Berlina, Düsseldorfu, Monachium, Mediolanu i Madrytu – artysta zamieszkał w Paryżu. Portret był niezwykle rzadkim w jego twórczości gatunkiem, ponieważ artysta był przede wszystkim pejzażystą. Niestety nie wiemy w jakich okolicznościach Maria i Józef się poznali, ani jak doszło do namalowania portretu. Maria Iwanowna wróciła do Rosji ok. 1885 r., a w 1887 r. wyszła za mąż za skrzypka Michaiła Wasiliewicza Matiuszyna (1861-1934), nieślubnego potomka słynnej dynastii aktorskiej Saburowów, z którym miała czworo dzieci – Mikołaja, Annę, Lidię i Marię. W latach 1882-1913 Matiuszyn był pierwszym skrzypkiem orkiestry dworskiej. Wiadomo, że to właśnie Maria namówiła męża do zajęcia się malarstwem. Zaczął uczęszczać na zajęcia w Towarzystwie Zachęty Sztuk, a następnie w pracowni Jana Ciąglińskiego w Petersburgu, gdzie spotkał Jelenę Henrykowną Guro (Eleonorę Gouraud), w której się zakochał i rozwiódł z Marią (w 1904 lub 1906). Później Matiuszyn został słynnym malarzem-futurystą i teoretykiem awangardy oraz autorem futurystycznej opery Zwycięstwo nad słońcem (1913). Zachował się akwarelowy portret Marii, pędzla jej męża w zbiorach Państwowego Muzeum Historii Sankt-Petersburga, datowany na pocz. XX w.