Obraz jest zapewne portretem Ady z Gollerów Hammerowej (zm. 1968), ówczesnej żony praskiego adwokata Ludwika Hammera, kuzyna Vlastimila Hofmana. Artysta poznał ją i pokochał w 1915, podczas pobytu w Pradze. W 1919 oboje wyjechali do Krakowa, a stamtąd do Paryża. Tu - po uzyskaniu przez p. Adę rozwodu - wzięli ślub, a w 1920 wrócili do Krakowa i zamieszkali w willi przy ul. Spadzistej 16.
Artysta portretował żonę wielokrotnie, malując ją w różnych ujęciach i otoczeniu. Można tu przypomnieć Portret (1916) i Adzię i jej świat (1918; (oba w MN we Wrocławiu) oraz Pożegnanie z Pragą z 1916 (zbiory prywatne w Pradze). Na tym ostatnim płótnie w dali majaczy osnute mgłą miasto i górujące nad nim wieże staromiejskiego kościoła Najświętszej Marii Panny przed Tynem. Niemal identycznie przedstawił Hofman widok na Pragę i na naszym obrazie.
olej, płótno
50,5 x 40,5 cm
sygn. l.g.: Vlastimil Hofmann | Praga 1916
Na krośnie notatki ołówkiem, tuszem, flamastrem.
Obraz jest zapewne portretem Ady z Gollerów Hammerowej (zm. 1968), ówczesnej żony praskiego adwokata Ludwika Hammera, kuzyna Vlastimila Hofmana. Artysta poznał ją i pokochał w 1915, podczas pobytu w Pradze. W 1919 oboje wyjechali do Krakowa, a stamtąd do Paryża. Tu - po uzyskaniu przez p. Adę rozwodu - wzięli ślub, a w 1920 wrócili do Krakowa i zamieszkali w willi przy ul. Spadzistej 16.
Artysta portretował żonę wielokrotnie, malując ją w różnych ujęciach i otoczeniu. Można tu przypomnieć Portret (1916) i Adzię i jej świat (1918; (oba w MN we Wrocławiu) oraz Pożegnanie z Pragą z 1916 (zbiory prywatne w Pradze). Na tym ostatnim płótnie w dali majaczy osnute mgłą miasto i górujące nad nim wieże staromiejskiego kościoła Najświętszej Marii Panny przed Tynem. Niemal identycznie przedstawił Hofman widok na Pragę i na naszym obrazie.