Proweniencja:
- Kolekcja prywatna, Europa,
- Aukcja MacDougall’s (10/06/21), pozycja 123,
- Kolekcja prywatna, Polska.
Wystawiany:
- Wystawa: „Nieznana Rosja, Sztuka rosyjska pierwszej połowy XX wieku”, Quai Antoine I er Exhibition Hall, Monako, 25 czerwca-27 sierpnia 2015.
Reprodukowany:
- Katalog wystawy, X. Muratova, „Nieznana Rosja, Sztuka rosyjska pierwszej połowy XX wieku”, Mediolan, Silvana Editoriale, 2015, s. 102, nr 72.
Artysta z kręgu École de Paris, który ok. 1923 roku zamieszkał w Paryżu. W połowie lat 30. XX wieku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie ostatecznie osiadł w Riverdale. Wskazany czas, połowy lat 30., jest również symboliczną granicą dwóch okresów w twórczości Zygmunta Menkesa.
W porównaniu do wcześniejszych kompozycji zbieżnych formalnie z oferowanym portretem młodej kobiety, w czasie pobytu w Ameryce miękki impresyjno-fowistyczny sposób malowania wypełniony niezdefiniowanym ostatecznie konturem, elementami o charakterystycznej tonacji barw, ustępuje ostrym liniom i intensywnym kolorom jak np. błękit, zieleń, czerwień czy czerń. Prezentowane płótno Zygmunta Menkesa powstało prawdopodobnie w późnych latach 30. XX wieku, na co wskazuje impresyjny sposób budowania całości kompozycji.
olej, płótno; 65 x 54 cm;
sygn. p. d.: Menkes
Proweniencja:
- Kolekcja prywatna, Europa,
- Aukcja MacDougall’s (10/06/21), pozycja 123,
- Kolekcja prywatna, Polska.
Wystawiany:
- Wystawa: „Nieznana Rosja, Sztuka rosyjska pierwszej połowy XX wieku”, Quai Antoine I er Exhibition Hall, Monako, 25 czerwca-27 sierpnia 2015.
Reprodukowany:
- Katalog wystawy, X. Muratova, „Nieznana Rosja, Sztuka rosyjska pierwszej połowy XX wieku”, Mediolan, Silvana Editoriale, 2015, s. 102, nr 72.
Artysta z kręgu École de Paris, który ok. 1923 roku zamieszkał w Paryżu. W połowie lat 30. XX wieku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie ostatecznie osiadł w Riverdale. Wskazany czas, połowy lat 30., jest również symboliczną granicą dwóch okresów w twórczości Zygmunta Menkesa.
W porównaniu do wcześniejszych kompozycji zbieżnych formalnie z oferowanym portretem młodej kobiety, w czasie pobytu w Ameryce miękki impresyjno-fowistyczny sposób malowania wypełniony niezdefiniowanym ostatecznie konturem, elementami o charakterystycznej tonacji barw, ustępuje ostrym liniom i intensywnym kolorom jak np. błękit, zieleń, czerwień czy czerń. Prezentowane płótno Zygmunta Menkesa powstało prawdopodobnie w późnych latach 30. XX wieku, na co wskazuje impresyjny sposób budowania całości kompozycji.