Decydujący wpływ na artystyczną osobowość Zygmunta Landaua miała przyjaźń z jednym z najważniejszych twórców XX wieku - Amedeo Modiglianim. Prezentowany obraz nasuwa skojarzenia z pracami włoskiego artysty. Mocno zaznaczone kontury, wydłużenie postaci oraz podobieństwo do afrykańskiej rzeźby (portretowe maski) łączą w tym obrazie tych dwóch malarzy. U Landaua osobne jest jednak barwne zestawienie. Malarz niezwykle odważnie rozpisał tło na dwie kolorystyczne grupy, przedzielone postacią kobiety - z jednej żółcenie i pomarańcz zaś z drugiej zieleń. Ludzka osoba stanowi tu granice dla "nacierających" na siebie barw.

Studiował w łódzkiej Szkole Rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Potem uczył się w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Stanisława Lentza. Brał udział w łódzkim życiu artystycznym, również po wyjeździe do Paryża w latach 1919-20. Nad Sekwaną zamieszkał na Montparnasse w "La Ruche" - pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania dla artystów, uczęszczał do Académie de la Grande Chaumiere i Academie Colarossi, często odwiedzał paryskie muzea, przyjaźnił się m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Amedeo Modiglianim. W 1928 roku przyjechał do Polski z okazji swoich wystaw w Warszawie i Łodzi. Mieszkał przez pewien czas w Saint-Tropez ze znanym angielskim krytykiem i malarzem, głównym ideologiem Bloomsbury Group, Rogerem Fryem, który propagował twórczość Landaua w Anglii i w Stanach Zjednoczonych. Po wojnie mieszkał także w Nicei i Paryżu, wystawiał w Londynie i Sztokholmie. Pod koniec lat 50. przeprowadził się do Izraela gdzie kontynuował pracę malarską. W 1962 roku wykonał swe ostatnie dzieło - witraże dla małej kaplicy przy siedzibie YMCA w izraelskiej Tyberiadzie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

37
Zygmunt (Sigmond) LANDAU (Łódź 1898 - 1962 Tel Aviv)

Portret młodej dziewczyny

olej/papier, 77 x 57 cm
sygnowany dwukrotnie l.d. oraz p.d. 'Landau'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Decydujący wpływ na artystyczną osobowość Zygmunta Landaua miała przyjaźń z jednym z najważniejszych twórców XX wieku - Amedeo Modiglianim. Prezentowany obraz nasuwa skojarzenia z pracami włoskiego artysty. Mocno zaznaczone kontury, wydłużenie postaci oraz podobieństwo do afrykańskiej rzeźby (portretowe maski) łączą w tym obrazie tych dwóch malarzy. U Landaua osobne jest jednak barwne zestawienie. Malarz niezwykle odważnie rozpisał tło na dwie kolorystyczne grupy, przedzielone postacią kobiety - z jednej żółcenie i pomarańcz zaś z drugiej zieleń. Ludzka osoba stanowi tu granice dla "nacierających" na siebie barw.

Studiował w łódzkiej Szkole Rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Potem uczył się w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Stanisława Lentza. Brał udział w łódzkim życiu artystycznym, również po wyjeździe do Paryża w latach 1919-20. Nad Sekwaną zamieszkał na Montparnasse w "La Ruche" - pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania dla artystów, uczęszczał do Académie de la Grande Chaumiere i Academie Colarossi, często odwiedzał paryskie muzea, przyjaźnił się m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Amedeo Modiglianim. W 1928 roku przyjechał do Polski z okazji swoich wystaw w Warszawie i Łodzi. Mieszkał przez pewien czas w Saint-Tropez ze znanym angielskim krytykiem i malarzem, głównym ideologiem Bloomsbury Group, Rogerem Fryem, który propagował twórczość Landaua w Anglii i w Stanach Zjednoczonych. Po wojnie mieszkał także w Nicei i Paryżu, wystawiał w Londynie i Sztokholmie. Pod koniec lat 50. przeprowadził się do Izraela gdzie kontynuował pracę malarską. W 1962 roku wykonał swe ostatnie dzieło - witraże dla małej kaplicy przy siedzibie YMCA w izraelskiej Tyberiadzie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.