Malarz związany z Warszawą i Kielcami. Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1846/47-1848/49). Malował sceny rodzajowe oraz portrety. Nie zyskał jednak w stolicy wielkiego rozgłosu. W latach 1861-63 przeprowadził renowację fryzu w Pałacu Biskupów w Kielcach oraz namalował 16 portretów biskupich (w tym bp. Zadzika). Wykonał kopie portretów (hetmana Koniecpolskiego i Jerzego Ossolińskiego) oraz obrazów o tematyce historycznej znajdujących się w kieleckiej rezydencji biskupiej. Po powstaniu styczniowym wyemigrował do Francji "gdzie obraz jego religijnej treści, pozyskał nadzwyczaj chlubne ocenienie". Znane są następujące jego dzieła: Pożar Moskwy, Sesja komisji pod namiotem, Wnętrze kaplicy na Wawelu, Staruszka nad książką (1850 w Poznaniu), Matka Boska Bolesna, autoportret (prezentowany w Zachęcie w roku 1892), portret ojca artysty, portret Alojzego Rumianowskiego, Sejm w roku 1638, na którym bp. Zadzik oskarżał Arianów (prezentowany w Zachęcie w 1862 roku jako Wypędzenie Arian z Polski), Król Władysław IV na tronie w otoczeniu dworzan (kopia z Kielc), Królewicz Władysław przyjmuje komisarzy polskich i szwedzkich (kopia z Kielc według Dolabelli prezentowany w Zachęcie w roku 1884), Pożar miasta z 2 jeźdźcami ratującymi niewiastę. Restaurował i wykonywał nowe malowidła ścienne oraz obrazy ołtarzowe do kościołów (Fałkowo, Iwanicze, Chlewice, Radomsko, Węgrów, Poryck oraz Jasna Góra). Portret Rycerskiego namalowany przez Józefa Szermentowskiego znajduje się w zbiorach Zamku Wawelskiego. W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się Portret starego mężczyzny.

152
Aleksander RYCERSKI (1825 Speranda w Sandomierskim - 1866 Paryż)

PORTRET MŁODEGO MĘŻCZYZNY 1853

Olej, płótno; 54 x 45 cm
Sygnowany l.d.: Rycerski | 1853
Stan zachowania: dwa odpryski warstwy malarskiej.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz związany z Warszawą i Kielcami. Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1846/47-1848/49). Malował sceny rodzajowe oraz portrety. Nie zyskał jednak w stolicy wielkiego rozgłosu. W latach 1861-63 przeprowadził renowację fryzu w Pałacu Biskupów w Kielcach oraz namalował 16 portretów biskupich (w tym bp. Zadzika). Wykonał kopie portretów (hetmana Koniecpolskiego i Jerzego Ossolińskiego) oraz obrazów o tematyce historycznej znajdujących się w kieleckiej rezydencji biskupiej. Po powstaniu styczniowym wyemigrował do Francji "gdzie obraz jego religijnej treści, pozyskał nadzwyczaj chlubne ocenienie". Znane są następujące jego dzieła: Pożar Moskwy, Sesja komisji pod namiotem, Wnętrze kaplicy na Wawelu, Staruszka nad książką (1850 w Poznaniu), Matka Boska Bolesna, autoportret (prezentowany w Zachęcie w roku 1892), portret ojca artysty, portret Alojzego Rumianowskiego, Sejm w roku 1638, na którym bp. Zadzik oskarżał Arianów (prezentowany w Zachęcie w 1862 roku jako Wypędzenie Arian z Polski), Król Władysław IV na tronie w otoczeniu dworzan (kopia z Kielc), Królewicz Władysław przyjmuje komisarzy polskich i szwedzkich (kopia z Kielc według Dolabelli prezentowany w Zachęcie w roku 1884), Pożar miasta z 2 jeźdźcami ratującymi niewiastę. Restaurował i wykonywał nowe malowidła ścienne oraz obrazy ołtarzowe do kościołów (Fałkowo, Iwanicze, Chlewice, Radomsko, Węgrów, Poryck oraz Jasna Góra). Portret Rycerskiego namalowany przez Józefa Szermentowskiego znajduje się w zbiorach Zamku Wawelskiego. W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się Portret starego mężczyzny.