Twarz mężczyzny w średnim wieku, o bardzo jasnych oczach i różowej karnacji wyraża zarazem pogodę ducha i pewną nieśmiałość. Uderza bardzo miękki, finezyjny i laserunkowy modelunek rysów twarzy i włosów, kontrastujący ze schematycznym potraktowaniem popiersia. Kontur opadających ramion, chociaż sztywny, współgra jednak dobrze z owalnym kształtem obrazu. Ceglasta czerwień angielskiego fraka do konnej jazdy tworzy dominującą plamę barwną na jednolitym, ciemnym tle i znajduje refleks w nietypowej karnacji ukazanego mężczyzny. W ujęciu i modelunku twarzy widoczny jest wpływ sztuki wybitnego portrecisty drezdeńskiego Antona Graffa (1736-1813).
Jest to ciekawy portret pędzla mało znanego, lecz notowanego w leksykonie Thieme-Beckera artysty, działającego w końcu XVIII wieku w Królewcu. Jedyny znany dotychczas obraz tego malarza - portret mężczyzny w ujęciu do kolan - znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Jest on datowany 1783 oraz sygnowany na odwrociu, analogicznie do prezentowanego tutaj Portretu mężczyzny w czerwonym fraku, który w istotny sposób poszerza dokumentację artystycznej działalności Friedricha Klossa.

65
Friedrich KLOSS (Czynny w Królewcu, około 1790)

PORTRET MĘŻCZYZNY W CZERWONYM FRAKU, 1788 r.

Płótno (dublowane na bewa-folię), 51,7 x 42,7 cm (owal)
Sygnowany na odwrociu: Fried: Kloss pinxit 1788

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Twarz mężczyzny w średnim wieku, o bardzo jasnych oczach i różowej karnacji wyraża zarazem pogodę ducha i pewną nieśmiałość. Uderza bardzo miękki, finezyjny i laserunkowy modelunek rysów twarzy i włosów, kontrastujący ze schematycznym potraktowaniem popiersia. Kontur opadających ramion, chociaż sztywny, współgra jednak dobrze z owalnym kształtem obrazu. Ceglasta czerwień angielskiego fraka do konnej jazdy tworzy dominującą plamę barwną na jednolitym, ciemnym tle i znajduje refleks w nietypowej karnacji ukazanego mężczyzny. W ujęciu i modelunku twarzy widoczny jest wpływ sztuki wybitnego portrecisty drezdeńskiego Antona Graffa (1736-1813).
Jest to ciekawy portret pędzla mało znanego, lecz notowanego w leksykonie Thieme-Beckera artysty, działającego w końcu XVIII wieku w Królewcu. Jedyny znany dotychczas obraz tego malarza - portret mężczyzny w ujęciu do kolan - znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Jest on datowany 1783 oraz sygnowany na odwrociu, analogicznie do prezentowanego tutaj Portretu mężczyzny w czerwonym fraku, który w istotny sposób poszerza dokumentację artystycznej działalności Friedricha Klossa.