OPIS PRACY: Praca Jacka Malczewskiego ukazuje portret dojrzałego, eleganckiego mężczyzny siedzącego na ławce w otoczeniu natury. Pomimo zatrzymania pracy na poziomie szkicu, artysta ujął rysy fizjonomiczne i charakterologiczne ukazanego modela, który pewnym wzrokiem spogląda na widza. W “Portrecie mężczyzny na ławeczce” objawia się mistrzostwo warsztatowe Malczewskiego i jego znakomite wyczucie kolorystyczne, gdyż pomimo wąskiej, stonowanej gamy barwnej z dominantą brązów malarz uchwycił głębię perspektywiczną i zróżnicowanie flory pejzażu rozświetlając przy tym kompozycję impastami szarości i błękitu. Ważne dla całościowego odbioru dzieła są również pojedyncze plamy barwne żółci, czerwieni i zieleni, harmonijne rozmieszczone w obrębie całego szkicu. W twórczości Jacka Malczewskiego motyw postaci siedzącej na ławce pojawia się wielokrotnie przez cały okres aktywności artystycznej, wymienić tu można chociażby słynną “Introdukcję” w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie czy portret siostry malarza Bronisławy przed domem z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
olej, tektura, 24,8 x 35,1 cm,
sygn. l.g.: “J Malczewski”.
Praca jest oprawiona.
OPIS PRACY: Praca Jacka Malczewskiego ukazuje portret dojrzałego, eleganckiego mężczyzny siedzącego na ławce w otoczeniu natury. Pomimo zatrzymania pracy na poziomie szkicu, artysta ujął rysy fizjonomiczne i charakterologiczne ukazanego modela, który pewnym wzrokiem spogląda na widza. W “Portrecie mężczyzny na ławeczce” objawia się mistrzostwo warsztatowe Malczewskiego i jego znakomite wyczucie kolorystyczne, gdyż pomimo wąskiej, stonowanej gamy barwnej z dominantą brązów malarz uchwycił głębię perspektywiczną i zróżnicowanie flory pejzażu rozświetlając przy tym kompozycję impastami szarości i błękitu. Ważne dla całościowego odbioru dzieła są również pojedyncze plamy barwne żółci, czerwieni i zieleni, harmonijne rozmieszczone w obrębie całego szkicu. W twórczości Jacka Malczewskiego motyw postaci siedzącej na ławce pojawia się wielokrotnie przez cały okres aktywności artystycznej, wymienić tu można chociażby słynną “Introdukcję” w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie czy portret siostry malarza Bronisławy przed domem z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.