Od lat 90. XIX wieku Jan Styka tworzył słynny panoramy, z których do dziś zachowała się „Panorama bitwy pod Racławicami” (1892-94). Zajmował się także ilustratorstwem – do najsłynniejszych cykli należały ilustracje do Odysei Homera i Quo Vadis. Malarz był mistrzem w tematyce historycznej i to te sceny stanowią dzisiaj gros jego rozbudowanego oeuvre. Portrety pojawiają się w jego twórczości zdecydowanie rzadziej, ale może dlatego też stanowią interesującą przestrzeń w jego działalności. Szczególnie niewiele zachowało się prac artysty z wczesnego okresu. Oferowany wizerunek mężczyzny pokazuje jak zdolnym był on studentem. Utrzymany w duchu epoki, portret przedstawia starszego dżentelmena w ciemnym garniturze i lśniąco białej koszuli, z głową skierowaną w stronę widza. Zaduma i dostojność malujące się na nobliwej twarzy modela, jego ubiór i sposób ujęcia ukazują powagę sportretowanego mężczyzny.
olej, płótno, 60,5 × 46 cm
sygn. p. g.: „Jan Styka”
na blejtramie ołówkiem: „Johann Styka geb 1858 in Lemberg […] 1879”
Od lat 90. XIX wieku Jan Styka tworzył słynny panoramy, z których do dziś zachowała się „Panorama bitwy pod Racławicami” (1892-94). Zajmował się także ilustratorstwem – do najsłynniejszych cykli należały ilustracje do Odysei Homera i Quo Vadis. Malarz był mistrzem w tematyce historycznej i to te sceny stanowią dzisiaj gros jego rozbudowanego oeuvre. Portrety pojawiają się w jego twórczości zdecydowanie rzadziej, ale może dlatego też stanowią interesującą przestrzeń w jego działalności. Szczególnie niewiele zachowało się prac artysty z wczesnego okresu. Oferowany wizerunek mężczyzny pokazuje jak zdolnym był on studentem. Utrzymany w duchu epoki, portret przedstawia starszego dżentelmena w ciemnym garniturze i lśniąco białej koszuli, z głową skierowaną w stronę widza. Zaduma i dostojność malujące się na nobliwej twarzy modela, jego ubiór i sposób ujęcia ukazują powagę sportretowanego mężczyzny.