"W portrecie chodzi mi przede wszystkim o ujawnienie, o wydobycie treści malarskiej tkwiącej w modelu. Stąd pochodzi fakt, że portrety moje nie są właściwie tak zwanymi podobiznami, gdyż postać czy głowa ludzka jest w nich tylko organiczną treścią pewnej kompozycyjnej całości ściśle podległej ogólnym rządzącym się prawom." Senegalczycy i Arabowie pana Romana Kramsztyka przenoszą nas na wybrzeża lądów dalekich, "Kurier Czerwony" 1926, nr. 92 s. 2. Analogiczny portret autorstwa Kramsztyka przedstawiający Matteo Hernándeza, w jego charakterystycznym meloniku, znajduje się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego. Obraz ten był prezentowany na wystawie w Grand Palais w Paryżu w 1926 roku oraz w Warszawie w 1937 roku na wystawie Instytutu Propagandy Sztuki.
Mateo Hernández Sánchez (1885 Béjar - 1949 Meudon) artysta rzeźbiarz, a także grafik i rysownik, pochodzenia hiszpańskiego. Studia artystyczne odbył w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych św. Ferdynanda w Madrycie. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał i tworzył. W swojej rzeźbiarskiej twórczości zwracał się przede wszystkim ku motywom zwierzęcym.
olej, płótno, 70 × 53 cm
sygn. p. g.: Kramsztyk
"W portrecie chodzi mi przede wszystkim o ujawnienie, o wydobycie treści malarskiej tkwiącej w modelu. Stąd pochodzi fakt, że portrety moje nie są właściwie tak zwanymi podobiznami, gdyż postać czy głowa ludzka jest w nich tylko organiczną treścią pewnej kompozycyjnej całości ściśle podległej ogólnym rządzącym się prawom." Senegalczycy i Arabowie pana Romana Kramsztyka przenoszą nas na wybrzeża lądów dalekich, "Kurier Czerwony" 1926, nr. 92 s. 2. Analogiczny portret autorstwa Kramsztyka przedstawiający Matteo Hernándeza, w jego charakterystycznym meloniku, znajduje się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego. Obraz ten był prezentowany na wystawie w Grand Palais w Paryżu w 1926 roku oraz w Warszawie w 1937 roku na wystawie Instytutu Propagandy Sztuki.
Mateo Hernández Sánchez (1885 Béjar - 1949 Meudon) artysta rzeźbiarz, a także grafik i rysownik, pochodzenia hiszpańskiego. Studia artystyczne odbył w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych św. Ferdynanda w Madrycie. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał i tworzył. W swojej rzeźbiarskiej twórczości zwracał się przede wszystkim ku motywom zwierzęcym.